Digitale læremidler lite brukt i matematikkfaget
Lærere som kun benytter seg av papirbaserte læremidler i dagens skole er i mindretall. Forskjellene mellom fagene er imidlertid stor.
Arbeidsnotatet fra NIFU er den første rapporteringen fra en spørreundersøkelse til lærere om valg og bruk av læremidler som ble gjennomført rundt årskiftet 2014/15. Undersøkelsen er rettet til lærere på 5.–7. trinn, ungdomstrinnet og videregående skole. Samfunnsfag, naturfag, matematikk og engelsk er undersøkt spesielt. Datamaterialet, som tabellnotatet fra NIFU er basert på, vil bli benyttet av Senter for IKT i utdanningen og være gjenstand for grundigere analyser i prosjektet ARK&APP, som ledes fra Universitetet i Oslo.
Digitale læremidler minst brukt i matematikk
Blant matematikklærere oppgir 85 prosent at de i hovedsak benytter papirbaserte læremidler. I samfunnsfag er tilsvarende tall 68 prosent, i naturfag 61 prosent og i engelsk 57 prosent. Et mindretall av lærerne svarer, at de i hovedsak bruker digitale læremidler, og lærere som kun benytter papirbaserte læremidler er også i mindretall. I engelsk og samfunnsfag oppgir imidlertid lærere i videregående, at de bruker like mye papirbaserte som digitale læremidler.
Positive til bruk av digitale læremidler
Godt over halvparten av lærerene svarer at de bruker IKT i gjennomføringen av undervisningen i stor eller svært stor grad. En majoritet av lærerne i alle de fire fagene, som er undersøkt spesielt, har imidlertid ikke hatt undervisning som primært baserte seg på digitale læremidler den siste måneden. To av tre lærere ønsker å bruke digitale læremidler i større grad enn de gjør i dag. To av tre lærere er stort sett eller helt enig i at undervisningen deres endrer seg i henhold til den digitale utviklingen. Nesten alle lærere bruker IKT utenom undervisningen i stor eller svært stor grad.
Lærerene har stor innflytelse i valget av læremidler
Lærerne bestemmer i hovedsak valget av læremidler. Lærernes holdning er at det er de som skal avgjøre innkjøp av læremidler, innenfor de fastsatte kostnadsrammene. Dette er spesielt tydelig blant lærere på videregående skole.
Mest bruk av papirbaserte læremidler i grunnskolen
Majoriteten av lærere sier at de i hovedsak bruker papirbaserte læremidler, men at de supplerer med noe bruk av digitale læremidler. Denne tendensen er sterkest i grunnskolen, og varierer mellom fagene i videregående skole.