Sluttrapport

Barnehagetilbudet til barn med særlige behov

Det er ikke noe som tyder på at kommunene bruker mindre ressurser på spesialpedagogisk hjelp i barnehagen etter overgangen til rammefinansiering i 2011. Samtidig har antall henvisninger til PPT økt.

NTNU samfunnsforskning har på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet gjennomført en undersøkelse av barnehagetilbudet til barn med særlige behov. De har henvendt seg til barnehagestyrere, barnehageeiere, kommunen, PPT og foreldre til barn med nedsatt funksjonsevne i barnehagen. I tillegg er aktuell statistikk brukt som grunnlag i studien.

Delte meninger om saksbehandlingstiden påvirker kvaliteten

Barnehageeiere og PPT opplever ikke at saksbehandlingstiden påvirker kvaliteten på tilbudet barna får i barnehagen negativt. Barnehagestyrerne, både kommunale og private, er noe mer negative i sin vurdering. 40 prosent av de private barnehagestyrerne og 26 prosent av de kommunale mener saksbehandlingstiden hos PPT i stor eller i svært stor grad går ut over kvaliteten på det tilbudet barna får i barnehagen. Foreldrene til barn med funksjonsnedsettelser er mer delt. Tre av fem mener at saksbehandlingstiden hos PPT i liten grad går ut over tilbudet, mens én av fem mener at saksbehandlingstiden i PPT går ut over tilbudet til barna.

Små forskjeller i ressursbruk før og etter overgangen til rammefinansiering

De statistiske analysene i rapporten viser at overgangen til rammefinansiering i 2011 i liten grad har fått tydelige konsekvenser for økonomien. Det er små forskjeller i ressursbruk før og etter overgangen, og dette tyder på at kommunene har tilpasset seg det samme utgiftsnivået som før omleggingen til rammefinansiering. Rapporten viser også at to tredjedeler av barnehageeierne har videreført finansieringsordningen fra før overgangen til rammefinansiering helt eller delvis.

Flere henvisninger til PPT

Rapporten viser også at antall henvisninger til PPT har økt. Dette gjelder særlig i kommuner hvor ordningen med øremerkede midler ikke er videreført. Dette kan tolkes som at der hvor øremerkede midler tidligere dekket behov for mer generell styrking i barnehagen, må det i 2015 søkes om enkeltvedtak fra PPT for å få utløst ressurser. Forskerne mener at dersom kommunen ikke legger til rette for å videreføre og ha oversiktlige ordninger for finansiering av generelle styrkningstiltak, kan det bli en økt andel barn med spesialpedagogisk hjelp i barnehagen.

Rapportserie