Videreutdanning for lærere, 2004
Blant de ansatte i grunnskolen og videregående opplæring deltok 16 prosent i formell utdanning i 2003. Dette er en økning sammenlignet med tallene fra 1998, da tallet var på ti prosent.
Dette viser en ny undersøkelse fra Fafo.
Mange lærere i grunnskolen har tatt videreutdanning innenfor pedagogiske emner og i basisfagene norsk og matematikk. Også i videregående opplæring er det mange som har tatt videreutdanning innenfor pedagogiske emner. Skolelederne har i første rekke tatt videreutdanning innenfor fag som økonomi, administrasjon og ledelse/skoleledelse.
Rundt 85 prosent av de ansatte i grunnopplæringen, omtrent like mange som i 1998, deltok på kurs, seminarer og annen opplæring i 2003. Innholdsmessig er det en økning i opplæring i pedagogisk bruk av IKT, mens omfanget av generell dataopplæring har minket.
Læringssenteret har vært oppdragsgiver for prosjektet, med Utdannings- og forskningsdepartementet, Kommunenes Sentralforbund og Utdanningsforbundet som samarbeidspartnere.