Jenter og realfag i videregående opplæring
Det er stor variasjon mellom fylkene i andelen jenter som velger realfag i videregående skole. Dette kommer fram i en rapport SSB har gjort på oppdrag for Utdanningsdirektoratet.
I Akershus velger 35,7 prosent av jentene full fordypning i matematikk for realfag og i Oslo 36,8 prosent. I Sogn og Fjordane velger 45,8 prosent av jentene fordypning og i Sør-Trøndelag 45 prosent.
Nedgang etter Kunnskapsløftet
Etter innføringen av Kunnskapsløftet har det vært en nedgang i andelen elever som velger fordypning i realfagene i videregående skole. På nasjonalt nivå har jenteandelen på realfagene holdt seg relativt stabil i samme periode (2006–2009).
Innvandrerelever velger oftere realfag
Gode grunnskoleresultater betyr mye for at elevene skal velge full fordypning i matematikk for realfag. Et unntak fra dette er elever med innvandringsbakgrunn. De har lavere realfagskarakterer, men velger likevel i større grad realfagsfordypning enn elever fra den øvrige befolkningen.
Jentene har best karakterer i matematikk i videregående
I grunnskolen har jentene bedre avgangskarakterer enn guttene i natur- og miljøfag, og like gode karakterer som guttene i matematikk. I realfagene på vg2- og vg3-nivå i perioden 2006–2008 har jentene i all hovedsak bedre karakterer enn guttene både til standpunkt og eksamen. Til eksamen er det størst kjønnsforskjeller på matematikk for realfag på vg3-nivå, der jentene oppnådde gjennomsnittlig nesten en halv karakter mer enn guttene.
De fleste består
Av elevene som er registrert på realfagene om høsten, har de fleste bestått fagene i løpet av skoleåret. Mellom 84 og 93 prosent har bestått, med unntak av de som har valgt 3 timers faget teoretisk matematikk fellesfag på vg2. I dette faget har 48 prosent sluttet eller strøket i løpet av skoleåret.
Rapporten er en del av Kunnskapsdepartementets handlingsplan for likestilling. Planen peker på viktigheten av å finne årsaker til kjønnsulikhet i arbeidsmarkedet, og tiltak i utdanningssystemet som på sikt kan redusere kjønnsforskjeller. Det er også et av hovedmålene i Kunnskapsdepartementets strategi for å styrke realfag og teknologi, og å rekruttere flere jenter særlig til matematikk-, fysikk- og teknologifagene.