Utdanningsspeilet 2009 – tall og analyse av grunnopplæringen 2010

Utdanningsspeilet gir en samlet framstilling av aktuell statistikk, forskning og analyser av grunnopplæringen i Norge.

Årets utgave følger utvikling og trender fra tidligere år, men inneholder også en del nye data som ikke er hentet inn tidligere. Statistikken viser at det i mange år har vært stabile forhold på nasjonalt nivå, men at det fortsatt er store kommunale variasjoner når det gjelder både ressursbruk og elevenes læringsresultater.

Ordningen med Veilederkorps ble innført som prøveprosjekt høsten 2009. I Noen blikk i Utdanningsspeilet kan du lese mer om to skoler som har deltatt i prosjektet og hvilke erfaringer de har med eksterne veiledere.

Skolenedleggelser er et tema som mange er engasjerte i, og i kapittel 1 viser vi tall som beskriver årsaker til nedleggelsene og hvor elevene ved disse skolene blir flyttet til. Her finner du også mye fakta om blant annet spesialundervisning, språklige minoriteter og befolkningens utdanningsnivå.

I kapittel 2 finnes data om hvor mye ressurser som går skoledrift. Her finnes blant annet data om eiendomsforvaltning av kommunale skolelokaler og hvor stor andel av lærerne som er uten godkjent utdanning.

Den siste internasjonale undersøkelsen TIMSS Advanced 2008, som ble publisert høsten 2009 er sentral i denne utgaven av Utdanningsspeilet. I kapittel 3 kan du lese om denne studien, som viser hvordan norske elever skårer i avansert matematikk og fysikk på videregående.

I år presenteres for første gang forskning forholdet mellom elevenes læringsmiljø og deres læringsresultater. I kapittel 4 kommer det fram at skolene med aller best læringsmiljø også har gode resultater.

Det relativt høye frafallet i videregående opplæring har vært et aktuelt tema i 2009. I kapittel 5 blir begrepet frafall nyansert og diskutert. Denne begrepsavklaringen er et viktig bidrag til den videre debatten om gjennomføring og frafall.

I kapittel 6 er det i år fokusert spesielt på rekruttering av gode lærere og skoleledere, og hvordan deres kompetanse kan ivaretas og utvikles. Temaet blir blant annet belyst gjennom resultater fra internasjonale, komparative undersøkelser som TALIS og TIMSS Advanced. I tillegg presenteres data fra undersøkelser om lærerrekrutteringskampanjen GNIST og om ordningen med veiledning av nyutdannede lærere. Nasjonalt rektorprogram er omtalt, men vil bli evaluert fra høsten 2010.