Utdanner miljøbevisste elever

Den naturlige skolesekken har bidratt til å utdanne miljøbevisste elever som forstår hva bærekraftig utvikling innebærer

Den naturlige skolesekken (DNS) er et prosjekt ved Nasjonalt senter for naturfag i opplæringen. Evalueringen av Den naturlige skolesekken konkluderer med at den har gitt et bidrag til norsk skole som ellers ville ha vært svakt dekket. Den naturlige skolesekken inngår som en sentral del av den nasjonale strategien for å styrke kunnskapen om bærekraftig utvikling. Målet med DNS er å utvikle nysgjerrighet og kunnskap om fenomener i naturen, bevissthet om bærekraftig utvikling og økt miljøengasjement hos elever og lærere. Det er Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning (NIFU), som på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet har evaluert prosjektet.

Framtidsrettede miljøperspektiver

Resultatene viser at mange elever har tilegnet seg kunnskap om hvordan fremtiden påvirkes av det vi gjør i vår tid, miljøutfordringer, fornybar energi og samspillet mellom natur, mennesker og økonomi. Elevene har fått undervisning om bærekraftig utvikling, og i deres beskrivelser av bærekraftig utvikling er fremtidsrettede miljøperspektiver fremtredende. Perspektiver knyttet til økonomi og samfunn har mindre plass.

Kompetanseheving for lærere

Skolene vektlegger den fagdidaktiske merverdien som viktig for deres deltagelse i Den naturlige skolesekken. Det gjelder kompetanseheving for lærerne i bruk av mer praktisk, variert og utforskende undervisning på nye læringsarenaer. Lærerne gir uttrykk for at de har fått kompetanseheving i å utdanne miljøbevisste elever.  

Praktisk undervisning motiverer

Både elever og lærere opplevde i stor grad at praktisk undervisning på utendørs læringsarenaer motiverte til læring. Elevene i videregående opplæring blir i større grad enn yngre elever motivert av mer utforskende arbeidsmåter, som å lete etter svar på spørsmål de selv har stilt. Elevene har hatt utbytte av DNS-prosjektene i form av styrkede kunnskaper, holdninger og ferdigheter. De oppgir at DNS skiller seg vesentlig fra det de gjør i timene til vanlig.

Organisering av DNS

Alle skoler får ikke tilbud om deltakelse i Den naturlige skolesekken, fordi det er satt økonomiske begrensinger på deltakelse etter søknad og tildeling. Deltakelse i prosjektet er først og fremst forankret på lærernivået i skolen. Til tross for at informantene generelt ikke uttrykker skepsis til organiseringen av DNS, tyder flere utsagn på at manglende forankring på skoleleder- og skoleeiernivå kan gjøre prosjektet sårbart når ildsjelene blant lærerne slutter ved skolen. Både skoleledere eller skoleeiere er lite involvert i DNS.