Tilskudd til læremidler – evaluering av ordningen
Rambøll har evaluert Utdanningsdirektoratets arbeid med tilskudd til læremidler i 2009.
Rapporten konkluderer med at tilskuddsordningen forvaltes i tråd med målsetningen og at læremiddelbehovet for smale fag og små elevgrupper nå er mindre.
Rambøll peker på et stort behov for tilpassede læremidler i ulike fag og på ulike nivåer for språklige minoriteter. Rapporten trekker også frem behov for digitale læremidler.
Norsk utdanningspolitikk på læremiddelfeltet baserer seg på at kommersielle aktører tilbyr læremidler til elevene. Utdanningsdirektoratet gir tilskudd til læremidler rettet mot elevgrupper som er for små til at det er grunnlag for kommersiell produksjon.
Tilskuddsordningen er rettet mot:
- smale fagområder/små elevgrupper
- særskilt tilrettelegging
- språklige minoriteter
Tilskudd kan gis til produksjon av læremidler for barnehage, grunnskole, videregående opplæring, teknisk fagskole, voksenopplæring på grunnskolens område og på videregående nivå, og for studenter under lærerutdanning. Tilskuddsmottakere er forlag, private institusjoner, og andre miljøer som utvikler og produserer læremidler.