Studie om virkningen av Kunnskapsløftet
Evalueringen av Kunnskapsløftet viste at de brede utdanningsprogrammene på vg2 ikke førte til at flere gjennomførte videregående opplæring. NIFU har i denne rapporten fulgt flere elevkull og bekrefter hovedkonklusjonene fra evalueringen av reformen.
Reformgrep ga ikke ønsket effekt
Kunnskapsløftet inneholdt to hovedgrep som skulle i bedre gjennomføring i videregående:
- innføring av bredere programområder innenfor utdannings-programmene Bygg og anleggstektnikk, Restaurant- og matfag og Teknikk og industriell produksjon
- innføring av helsearbeiderfaget innenfor Helse- og sosialfag
NIFU konkluderer i denne rapporten at grepene ikke har gitt ønsket effekt.
Flere velger studiekompetanse
Rapporten viser at den samlede andelen som oppnår studie- eller yrkeskompetanse innen fem år er uendret. Dette har vært situasjonen helt siden 1999. På 2000-tallet har flere elever valgt studiekompetanse i stedet for fag- og yrkesopplæring. Andelen som oppnår kompetanse innen fem år er betydelig høyere blant elevene på de studieforberedende tilbudene enn på yrkesfag.
Færre oppnår yrkeskompetanse
Innenfor Bygg- og anleggsteknikk fant forskerne en betydelig nedgang i andelen som oppnår yrkeskompetanse innen fem år. Innenfor Restaurant- og matfag og Teknikk og industriell produksjon, har det vært en svak nedgang i andelen som har oppnådd yrkeskompetanse. Rapporten viser også at forskjellen mellom utdanningsprogrammene i stor grad utjevnes dersom man tar hensyn til hvilke karakterer elevene har med seg fra grunnskolen, og i noen grad skifter de og fortegn. Å erstatte den godt innarbeidete skolebaserte hjelpepleierutdanningen, som dessuten hadde god gjennomføring, med helsearbeiderfaget har ikke gitt positive effekter.
Fortsatt rekrutteringssvikt
Restaurant- og matfag har opplevd en betydelig rekrutteringssvikt som reformen ikke var egnet til å bøte på. Finanskrisen har gjort bedriftene innenfor Bygg- og anleggsteknikk mer tilbakeholdne med å ta inn lærlinger. Kunnskapsløftet har ikke kunnet kompensere for dette. For Teknikk og industriell produksjon har finanskrisen betydd mindre, men forskerne finner ingen tendens til bedre gjennomføring og kompetanseoppnåelse på grunn av endringene som kom med Kunnskapsløftet.