Stort behov for videreutdanning
Om lag to tredjedeler lærere i grunnopplæringen mener de har behov for videreutdanning i ett eller flere fag.
Rapporten som kartlegger læreres behov for videreutdanning er gjennomført av Oxford Research AS og Institut for Uddannelse og Pædagogik (AU/IUP) ved Aarhus Universitet. I rapporten kommer det fram at lærere generelt er svært positive til betydningen av videreutdanning.
Behovet for videreutdanning varierer
Lærere som underviser på ungdomstrinnet oppgir i større grad at de har behov for videreutdanning sammenlignet med lærere som underviser på barnetrinnet. Videreutdanningsbehovet varierer også mellom ulike fag. Behovet for videreutdanning er størst blant lærerne som underviser i matematikk og engelsk, hvor henholdsvis 45 prosent og 41 prosent sier de har behov videreutdanning.
Kompetanseheving innenfor ulike områder
Blant lærerne i grunnskolen som sier at de har behov for videreutdanning, svarer mellom 55 og 59 prosent at de i svært stor grad eller i stor grad har behov for kompetanseheving i tilpasset undervisning, kjennskap til forskjellige undervisningsmetoder og i elevvurdering. Rundt 40 prosent av lærerne som underviser i videregående skole svarer at de har behov for videreutdanning innen de samme områdene. 47 prosent av lærerne i grunnskolen og 50 prosent av lærerne i videregående skole oppgir at deres behov for kompetanseheving gjelder faglig kompetanse i faget.
Yngre lærere vil ha mer videreutdanning
De eldste lærere med mange års undervisningserfaring rapporterer om mindre behov for videreutdanning enn yngre lærere med mindre undervisningserfaring. Sammenhengen mellom økt alder/ undervisningserfaring og redusert videreutdanningsbehov gjelder hovedsakelig i grunnskolen, men også for enkelte fag i videregående. Lærere i Nord-Norge skiller seg ut ved at de oppgir et større behov for videreutdanning enn lærere i andre landsdeler.
Lærerne er positive til videreutdanning
Som en del av behovskartleggingen ble lærerne også stilt spørsmål om deres holdninger til videreutdanning, og hvordan det tilrettelegges for videreutdanning ved deres egen skole. Resultatene viser at lærerne er overveiende positive til betydningen av videreutdanning. Cirka 80 prosent av lærerne i grunnskolen og i videregående opplæring er «enig» eller «helt enig» i at videreutdanning bidrar til økt engasjement og glede ved eget yrke. Videre fremgår det at nærmere 90 prosent er enige i at økt satsing på videreutdanning av lærere på sikt vil øke kvaliteten i skolen.
Samtidig viser undersøkelsen at relativt mange lærere mener at deres egen skole mangler systematiske og langvarige planer for lærernes deltakelse i videreutdanning.