Språkløftet og Utviklingsprosjekt for minoritetsspråklige elever
Rambøll evaluerer på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet Språkløftet og Utviklingsprosjekt i skoler med mer enn 25 prosent minoritetsspråklige elever. Denne delrapporten fra evalueringen peker på videre utfordringer i prosjektene.
- Modeller må etableres på bakgrunn av gode og lokalt utprøvde tiltak
- Praksis må dokumenteres og evalueres internt i prosjektene
- Systematisk kompetanseheving må prioriteres over tid
- Foreldreinvolvering og samarbeid og erfaringsdeling mellom aktører på ulike nivåer må videreutvikles
Språkløftet og Utviklingsprosjektet er forankret i strategiplanen Likeverdig opplæring i praksis! Prosjektene er godt i gang i ni prosjektkommuner. En rekke aktiviteter er satt i gang og er under utvikling i barnehage og skole. Lokal frihet er en positiv drivkraft og verdien av språkstimulering er godt forankret i prosjektene.
Tidsrammen for Språkløftet er 2007 – 2011 og for Utviklingsprosjektet 2007 – 2009. Evalueringens sluttrapport vil foreligge i september 2009. Sluttrapporten skal danne grunnlag for videre utvikling og oppfølging av Språkløftet.