Slik arbeider yrkesopplæringsnemndene med dimensjonering
Hvilken rolle har yrkesopplæringsnemndene i arbeidet med å tilpasse antall studieplasser til arbeidslivets behov?
På oppdrag fra Kunnskapsdepartementet har Utdanningsdirektoratet kartlagt yrkesopplæringsnemndenes rolle i fylkeskommunenes arbeid med dimensjonering av utdanningstilbudet. I videregående opplæring viser begrepet dimensjonering til de prosessene som gjennomføres hvert år for å bestemme hvilke utdanninger fylkene skal tilby, og fastslå antall studieplasser innenfor hver utdanning.
Yrkesopplæringsnemndene er rådgivende organer oppnevnt av fylkeskommunene. De representerer partene i arbeidslivet og elev-/lærlingorganisasjoner på fylkesnivå. Nemndene skal gi råd i saker fylkene legger frem for dem.
I denne rapporten sammenfatter vi funnene fra kartleggingen og presenterer våre vurderinger av hva som ser ut til å være vellykkede strategier for å sikre en god dimensjonering.
Kartleggingen er basert på dokumentstudier og kvalitative intervjuer med ledere av yrkesopplæringsnemnder og medarbeidere i fylkeskommunene som kjenner dimensjoneringsarbeidet godt. Vi har intervjuet til sammen 35 personer, og alle fylkeskommunene er representert i undersøkelsen.