Skoleledelse – OECD-rapport – Country Background Report for Norway, 2007

OECD har tatt initiativ til prosjektet ”Improving School Leadership”. Norge har deltatt, og har nå levert sin landrapport ”Country Background Report for Norway”. Studien har som formål å fremskaffe informasjon om situasjonen i Norge når det gjelder skoleledelse.

Det gjelder blant annet lederroller, lederansvar, myndighet, frihetsgrader, rekrutterings og karriereveier for ledere, arbeidsbetingelser, tiltak når det gjelder lederopplæring og ledertrening, lederes utfordringer etc.

22 land deltar i studien. OECD vil på bakgrunn av de nasjonale rapportene foreta en sammenfatning, og følge opp med anbefalinger for videre utvikling av skoleledelse i de enkelte land.

Utdanningsdirektoratet har ledet arbeidet, og er ansvarlig for rapporten. Arbeidet har skjedd i nær kontakt med en nasjonal rådgivningsgruppe, der de viktigste aktørene i sektoren har vært representert, sammen med toneangivende fagmiljøer.

Rapporten er, i første rekke, basert på informasjon, beskrivelser og argumentasjon som er forskningsbasert og publisert i Norge. I den grad rapporten ikke har forskningsgrunnlag er informasjonen basert på ”stakeholders” i  rådgivningsgruppen, som igjen baserer sine beskrivelser på undersøkelser og informasjon i sitt miljø.

Gjennom Kompetansenettverket for skoleledelse er alle fagmiljø som tilbyr studier og kompetanseutviklingsprogram for skoleledere holdt løpende orientert, og har vært invitert som bidragsytere i prosessen. ILS har koordinert nettverket og bistått Udir i prosessen med sammenfatning og ferdigstilling av rapporten.