Samarbeid om videreutdanning har fungert godt
Lærere som har gjennomført videreutdanning i regi av strategien «Kompetanse for kvalitet», er svært tilfredse med kvaliteten på studiene. Lærerne er spesielt fornøyd med tilrettelegging og organisering av undervisningen.
Evalueringen som er gjennomført av Oxford Research AS og Institut for Uddannelse og Pædagogik (AU/IUP) ved Aarhus Universitet, viser også at partnerskapet som ligger til grunn for strategien «Kompetanse for kvalitet» har fungert godt.
Om strategien «Kompetanse for kvalitet»
Strategien «Kompetanse for kvalitet» har det vært et nasjonalt samarbeid mellom KS, arbeidstakerorganisasjonene, lærerutdanningene og statlige utdanningsmyndigheter. Evalueringen viser at dette partssamarbeidet har fungert godt. Arbeidsformen har bidratt til å forankre strategien hos partene og bidratt til å skape eierskap til strategiens målsetninger.
Lærerne er fornøyde med kvaliteten på videreutdanningstilbudet
Som en del av evalueringen er det gjennomført to undersøkelser (2010/2011 og 2011/2012) av hvordan deltakerne som har tatt videreutdanning i regi av «Kompetanse for kvalitet» opplever kvaliteten på studietilbudene. Deltakerundersøkelsene viser majoriteten av lærerne er svært tilfredse med videreutdanningen. Lærerne er spesielt fornøyd med tilrettelegging og organisering av undervisningen. De er også fornøyde med innholdet i undervisningen og forelesernes formidling. I tillegg er de aller fleste positive til forelesernes faglige, fagdidaktiske og pedagogiske kompetanse. Studiene oppleves i høy grad å være relatert til læreplanen.
Godt læringsutbytte av videreutdanningen
Deltakerundersøkelsene viser at lærerne opplever å ha fått styrket den faglige kompetansen i fagene de underviser i. Lærerne mener også at de har fått økt kompetanse i å planlegge og gjennomføre undervisningen. De har fått bedre kjennskap til forskjellige undervisningsmetoder, bedre analytisk kompetanse og kompetanse om grunnleggende ferdigheter. De fleste mener også at videreutdanningen har medført at elevene deres får et større faglig utbytte av undervisningen.
Hindringer for økt deltakelse i videreutdanning
Skoleeierne og skolelederne opplever skolens økonomi og tilgangen på vikarer som hindringer for å få til videreutdanning av lærerne. Deltakelse i den nasjonale ordningen oppleves som kostnadskrevende for skoleeierne. En tredel av skolelederne er helt enig eller enige i at mangel på vikarer gjør at skolelederen av og til må si nei til læreres ønske om videreutdanning. Bare 40 prosent av skolelederne er helt enige eller enige i at elevene får fullgod vikarløsning når lærerne er på videreutdanning.