Ressurser i grunnskolen og videregående opplæring, 2008

I rapporten ”Ressurser i grunnskolen og videregående opplæring i Norge 2003-2007” har Frischsenteret, etter oppdrag fra Utdanningsdirektoratet, analysert ulike mål på ressursinnsatsen i grunnopplæringen. Rapporten viser endringer i ressursinnsats over tid, forskjeller mellom kommuner eller fylker i ressursinnsats, og forklarer hvorfor noen kommuner fylker bruker mer eller mindre enn andre.

Rapporten omfatter kommunale grunnskoler og fylkeskommunale videregående skoler. Privatskoler og spesialskoler er ikke inkludert.

Grunnskolen

Analysene viser at det, som for tidligere år, er stor variasjon mellom kommuner i driftsutgifter per elev. Over 70 prosent av denne variasjonen kan tilskrives forhold som kommunene ikke kan påvirke, slik som elevtall og bosetningsmønster. Kun fem prosent av variasjonen mellom kommuner kan tilskrives forskjeller i kommunenes økonomi (frie inntekter). Det er derfor stor grad av stabilitet over tid når man ser på hvilke kommuner som bruker mest og minst ressurser per elev.

Bruk av spesialundervisning fortsetter å øke. Dette gir også utslag i en økende lærertetthet.

Det er fremdeles slik at det tildeles flere lærertimer til spesialundervisning på høyere trinn enn på lavere trinn.

Bruk av assistenter fortsetter å øke, og øker mer enn tidligere år. Antall elever per fulltidsassistent har økt fra 128 til 94 fra i fjor til i år.

Videregående skole

Variasjonen mellom fylkeskommuner i driftsutgifter per elev er betydelig mindre enn mellom kommuner. I motsetning til funnene for kommuner viser analyser at nær 50 prosent av variasjonen mellom fylkeskommuner kan tilskrives forskjeller i økonomi (frie inntekter), mens kun opptil 10 prosent kan tilskrives forskjeller i elevtall eller andel søkere til yrkesfaglige utdanningsprogram. Også for fylkeskommunene er det stor grad av stabilitet over tid når man ser på hvilke som bruker mest eller minst.