Realfag, naturligvis – evaluering av strategiplanen, delrapport 4, 2007
Delrapport 4 er en dybdestudie av åtte utvalgte tiltak i realfagstrategien, ”Realfag, naturligvis!”. Rapporten peker på suksesskriterier og utfordringer for de aktuelle tiltakene i strategien.
Utilstrekkelig dokumentasjon av resultater og rapportering gjør det vanskelig å vurdere hvilken effekt tiltakene i strategien faktisk har hatt. Manglende dokumentasjon begrenser også spredningspotensialet av innsatsene.
Rapporten viser at lite målbare målsetninger og mangel på indikatorer for å vurdere måloppnåelse er felles for flere av de åtte tiltakene i dybdestudien.
God iverksetting av tiltakene forutsetter systematisk samarbeid. Flere av tiltakene hviler på ildsjeler som gjør en stor innsats. Dette innebærer imidlertid stor sårbarhet for tiltakenes bæredyktighet.
Evalueringen av ”Realfag naturligvis!” skal vurdere hvorvidt strategien når sine målsetninger. Strategiplanen skal styrke kompetansen i realfag hos elever og lærere, øke motivasjonen for realfag og stimulere til økt rekruttering. Delrapport 3 i evalueringen viste at målsetninger og tiltak må forankres på skoleledernivå. Faglig og didaktisk kompetanseheving er nødvendig, og tilbudet om kompetanseheving til lærerne må styrkes.
Erfaringene fra evalueringen av ”Realfag, naturligvis!” gir et godt grunnlag for implementering og oppfølging av Kunnskapsdepartementets nye realfagsstrategi ”Felles løft for realfagene” som ble lansert i 2006.