Realfag, naturligvis - evaluering av strategiplanen, sluttrapport 2007
Arbeidet med strategiplanen ”Realfag naturligvis” har hatt mer fokus på aktiviteter enn mot målbare resultater. Manglende dokumentasjon om resultatene gjør det vanskelig å se sammenhengen mellom tiltak og planens effekt i skolen.
Dette viser sluttrapporten fra evalueringen av Realfag naturligvis. Strategi for styrking av realfagene 2003-2007, januar 2005, som Rambøll Management har gjort på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet.
Bakgrunnen for realfagstrategien var de nedslående resultatene fra internasjonale og nasjonale undersøkelser. Det har også gjennom flere år vært sviktende rekruttering til realfag. ”Realfag naturligvis” ble lansert i 2002 og har vært oppdatert i virkeperioden.
Evalueringen har fokusert på kompetanse, rekruttering og holdninger blant lærere og elever.
Noen hovedfunn i Rambølls evaluering:
- Det er liten endring i lærernes fagdidaktiske kompetanse.
- Det har vært lav deltakelse ved kompetansehevingstilbudene, til tross for lærernes uttrykte behov for kompetanseheving.
- Lærerne bruker realfaglige nettressurser i forbindelse med planlegging av undervisning, men legger ikke tilsvarende til rette for elevaktiv bruk av de digitale læringsressursene.
- Det er begrensede endringer i elevenes realfagkompetanse. Lærerne hevder at egen kompetanseheving bare i begrenset grad har bidratt til økt læringsutbytte for elevene.
- Lærere i videregående opplæring vurderer, i motsetning til lærere i grunnskolen, at elevenes kompetanse ved overgangen fra grunnskolen som mangelfull.
- Forankring av behovet for å styrke rekruttering av lærere med realfaglig kompetanse hos skoleeier og skoleleder er mangelfull.
- Det er tegn til en positiv utvikling når det gjelder rekruttering av elever til realfag etter innføring av Kunnskapsløftet og endret tilbudsstruktur.
- Planen har hatt begrenset innsats når det gjelder lærernes holdninger. Evalueringen viser at faglig identitet er viktig for positive holdninger til fagene.
- Elevenes holdninger til realfag har endret seg lite under planens virketid.
- Elevene er mer positive til fagenes nytteverdi enn de er til den opplæringen de har deltatt i.
- Manglende elevfokus og didaktisk undervisning er barrierer for utvikling av positive holdninger.
Strategiplanen er en dynamisk plan og er erstattet av ”Et felles løft for realfagene 2006-2009, juni 2006”.
Evalueringen peker på følgende utfordringer fremover:
- å sikre lokal forankring, målbare mål og resultatrapportering
- å sikre tydelig gjennomførings-, oppfølgings- og spredningsansvar hos aktørene
- å styrke fagkompetansen hos lærere i grunnskolen
- å styrke lærernes didaktiske kompetanse for å kunne legge bedre til rette for elevenes egenaktivitet i læringssituasjonen
- å synliggjøre nytteverdien av realfagene både i samfunnet og i klasserommet for å skape mer positive holdninger til realfag hos elevene