Realfag i barnehagen

Rapporten undersøker hva realfag i barnehagen er, hva forskningene sier om realfag i barnehagen og hvordan det jobbes med temaet i barnehagen. 

Bakgrunn for oppdraget er KDs arbeid med ny realfagstrategi. Barnehage skal være en del av den nye strategien. For å bidra med gode og velbegrunnede innspill til arbeidet med den nye strategien har Utdanningsdirektoratet innhentet kunnskap om forskning på arbeid med realfag i barnehagen. Rapporten fra Rambøll, som er bestilt av Utdanningsdirektoratet, utgjør en del av dette kunnskapsgrunnlaget.

Her er noen av funnene

Rapporten er delt i tre deler, som besvarer ulike problemstillinger:

Den første delen sier noe om hva realfag i barnehagen er, og inkluderer en analyse av rammeplanen for barnehagen

Rapporten viser at beskrivelsene av fagområdene «Antall, rom og form» og «Natur, miljø og teknikk» i varierende grad tydeliggjør hva arbeid med realfag i barnehagen er. Dette gir de ansatte i barnehagen et stort handlingsrom når det gjelder hvilke realfaglige temaer som formidles til barna.

Den andre delen av rapporten undersøker hva forskningen sier om hvorfor og hvordan det jobbes med realfag i barnehagen

Gjennomgangen av eksisterende forskning viser at det er flere argumenter for å inkludere realfag i barnehagen. Enkelte av begrunnelsene er knyttet til at små barn kan lære realfag og at realfaglige kompetanser utgjør et viktig grunnlag for videre skoleprestasjoner. Forskning hevder videre at det er viktig med et undersøkende utgangspunkt til læring, som fremmer barnas utforskerkompetanse. Den empiriske forskningen som er gjennomført i Norden, viser imidlertid at det er stor variasjon i hvordan barnehagene arbeider med realfag.

Den tredje og siste delen av rapporten gir eksempler på hvordan barnehager jobber med realfag, basert på intervjuer gjennomført i utvalgte barnehager

Gjennom intervjuene med styrer og pedagogisk leder i fem «gode realfagsbarnehager» fremkommer det at disse barnehagene i stor grad følger forskningens anbefalinger om hvordan det bør arbeides med realfag. Barnehagene har en undersøkende tilnærming til læring og tar utgangspunkt i barnas egne interesser og utforskertrang. Videre fremkommer det at disse «gode realfagsbarnehagene» legger stor vekt på betydningen av de ansattes kompetanse.