Opplæring i barnevernsinstitusjoner
Rapporten ser på undervisningsmodeller og vurderer innholdet og kvalitet for opplæring av barnevernsinstitusjoner. Rapporten er utarbeidet av Rambøll på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet
Nyere forskning viser at utdanning er den enkeltfaktoren som har størst betydning for levekår og helse senere i livet. Utdanning er også den aller mest beskyttende faktoren for utsatte barns langsiktige og positive utvikling. Samtidig er det dokumentert at beboere i barnevernsinstitusjoner i mindre grad enn andre barn og unge gjennomfører en normal skolegang. Dette skjer selv om de uavkortet beholder sine rettigheter etter opplæringsloven den tiden de er i institusjonen. Denne kartleggingen har til hensikt å beskrive situasjonen knyttet til opplæringstilbudet til barn og unge som bor i barnevernsinstitusjoner
Undervisningsmodeller
Rapporten viser at barn og ungdom som en hovedregel i de aller fleste fylker skal få opplæring på en ordinær skole, fortrinnsvis institusjonens nærskole. Denne kartleggingen viser at undervisning på institusjon gjennomføres i svært begrenset grad, og da basert på vurderinger om at barnets utfordringer er av en slik karater at det vil være for krevende å gjennomføre opplæring i en ordinær undervisningssituasjon. Rambøll understreker at disse funnene er basert på en kvalitativ kartlegging, og ikke gir et dekkende bilde av omfang og utstrekning av ulike modeller. Rambøll mener at det både er vanskelig og lite hensiktsmessig å snakke om konkrete modeller, fordi både innhold, tilpasning, oppfølging i stor grad varierer.
Innhold og kvalitet
Både de kvalitative intervjuene og holdningsundersøkelsen indikerer at en vesentlig del av de ansatte, særlig i barnevernet, har lavere forventninger til gjennomføring og prestasjoner for barnevernsbarn enn øvrige barn. Dette fremstår som et punkt å være oppmerksom på. De med den daglige omsorgen for barna er mest avgjørende for deres muligheter til å fullføre skolegang, og en stor andel av respondentene vurderer at lave forventninger til barna vil på lang sikt være mer til skade enn til gavn for deres utvikling.
Kartleggingen indikerer at det er store forskjeller – mellom institusjoner og mellom fylker – når det gjelder rutiner og praksis for å gi barn og unge i institusjon et opplæringstilbud. Ved enkelte institusjoner oppgis det at et undervisningstilbud som regel er på plass innen et par dager etter plasseringen, mens andre oppgir at det kan gå flere måneder før barnet får et skoletilbud.