Norsk som andrespråk for språklige minoriteter i grunnskolen, 2006

For å sikre minoritetsspråklige elever en likeverdig opplæring er det behov for pedagogisk utvikling av norsk som andrespråk, og økt kompetanse hos lærerne som underviser i faget. Dette viser en evaluering av norsk som andrespråk for språklige minoriteter i grunnskolen.

Norsk som andrespråk er et alternativ til norsk som morsmål og benyttes av minoritetsspråklige elever inntil de behersker språket godt nok til å delta i den vanlige norskopplæringen. Evalueringen viser store kommunale forskjeller, og mange kommuner mangler systemer for å måle resultatene av opplæringen i norsk som andrespråk. Svært få kommuner gir skolene retningslinjer for hvordan de skal kartlegge elevenes norskkunnskaper og skolene må som regel utvikle kartleggingsverktøy på egen hånd. Evalueringen avdekker også store kunnskapsmangler når det gjelder kommunens forpliktelser til å tilby norsk som andrespråk.

De fleste lærerne som underviser i norsk som andrespråk mangler særskilt kompetanse til å undervise i faget og mange lærere etterspør mer kompetanse i norsk som andrespråk. Det er imidlertid få kommuner som tilbyr slik kompetanseheving. Kompetanseutvikling for lærere og skoleledere er en sentral del av Kunnskapsløftet

Kunnskapsminister Øystein Djupedal har gitt Utdanningsdirektoratet i oppdrag å utarbeide en ny læreplan som skal styrke norskopplæringen for minoritetsspråklige elever. Den nye læreplanen, som blir fastsatt før skolestart 2007, skal medvirke til bedre integrering ved at minoritetsspråklige elever ikke får særskilt norskundervisning lenger enn nødvendig. Utdanningsdirektoratet har også fått i oppdrag å utvikle kartleggingsverktøy som vil sikre en mer helhetlig praktisering av særskilt norskopplæring i kommunene.