Menneskerettigheter og demokrati i læreplanene
Hva sier læreplanene om temaene menneskerettigheter og demokratiforståelse? Utdanningsdirektoratet har kartlagt hva elevene skal kunne om disse temaene ifølge læreplanverket.
Menneskerettighetsperspektivet og demokratiforståelse er integrert i læreplanverket både i generell del, prinsipper for opplæring og i læreplaner for fag. Det er vanskelig å avgrense temaer som demokrati og menneskerettigheter og oversikten er derfor ikke fullstendig.
I læreplaner for fag er temaer knyttet til menneskerettigheter og demokratiforståelse for det meste forankret i kompetansemål, men også i beskrivelsen av formål for faget.
De fleste fagene i grunnskolen har innhold enten i formålet eller i kompetansemål knyttet til menneskerettigheter og/eller demokrati. For eksempel gjelder dette
- norsk
- religion, livssyn og etikk
- samfunnsfag
- kunst og håndverk
- mat og helse
- naturfag
- fremmedspråk
- engelsk
- elevrådsarbeid
- grunnleggende norsk for språklige minoriteter
- morsmål for språklige minoriteter
- finsk som 2. språk
- kroppsøving
Vedlegg 1 beskriver hvor temaene forekommer i de enkelte læreplanene fordelt på hovedtrinn i opplæringen.
Vedlegg 2 er en oversiktstabell som oppsummerer i hvilke læreplaner og på hvilket nivå i grunnskole og videregående opplæring disse temaene er dekket