Menneskerettigheter og demokrati i læreplanene

Hva sier læreplanene om temaene menneskerettigheter og demokratiforståelse? Utdanningsdirektoratet har kartlagt hva elevene skal kunne om disse temaene ifølge læreplanverket.

Menneskerettighetsperspektivet og demokratiforståelse er integrert i læreplanverket både i generell del, prinsipper for opplæring og i læreplaner for fag. Det er vanskelig å avgrense temaer som demokrati og menneskerettigheter og oversikten er derfor ikke fullstendig.

I læreplaner for fag er temaer knyttet til menneskerettigheter og demokratiforståelse for det meste forankret i kompetansemål, men også i beskrivelsen av formål for faget.

De fleste fagene i grunnskolen har innhold enten i formålet eller i kompetansemål knyttet til menneskerettigheter og/eller demokrati. For eksempel gjelder dette

  • norsk
  • religion, livssyn og etikk
  • samfunnsfag
  • kunst og håndverk
  • mat og helse
  • naturfag
  • fremmedspråk
  • engelsk
  • elevrådsarbeid
  • grunnleggende norsk for språklige minoriteter
  • morsmål for språklige minoriteter
  • finsk som 2. språk
  • kroppsøving

Vedlegg 1 beskriver hvor temaene forekommer i de enkelte læreplanene fordelt på hovedtrinn i opplæringen.
Vedlegg 2 er en oversiktstabell som oppsummerer i hvilke læreplaner og på hvilket nivå i grunnskole og videregående opplæring disse temaene er dekket