Leksehjelp - sluttrapport fra evaluering av Prosjekt leksehjelp, 2009

God leksehjelp kan være en støtte i skolens arbeid for å skape sosial utjevning, men det viktigste arbeidet mot reproduksjon av sosial ulikhet i skolen skjer innenfor rammene av den ordinære opplæringen. Dette kommer fram i SINTEFs evaluering av Prosjekt leksehjelp.

SINTEF framhever følgende suksesskriterier for et vellykket leksehjelptilbud:

  • Skolen har et avklart forhold til lekser og hvilken funksjon leksene skal ha.
  • Rekrutteringen av elever til leksehjelp er gjennomtenkt slik at man også når elevene med størst behov for læringsstøtte.
  • Leksehjelpen oppfattes som et tilbud til alle.
  • Forholdet mellom leksehjelp, skole og hjem preges av gjensidig kontakt og tillit.
  • Leksehjelperne er kjent med skolens arbeid og planer.
  • Leksehjelperne besitter god fagkompetanse, didaktisk kompetanse og relasjonell kompetanse.

Prosjekt leksehjelp ble gjennomført i perioden 2006-2008 av Utdanningsdirektoratet på oppdrag fra Kunnskapsdepartementet. Totalt 35 prosjekter mottok støtte til leksehjelpsaktiviteter. I utgangspunktet omfattet prosjektet fem leksehjelpsmodeller som skulle prøves ut. Disse modellene var leksehjelp ved skoler, i regi av skolefritidsordningen (SFO) eller frivillige organisasjoner, samt nettbasert leksehjelp og prosjekter for å styrke foreldres kompetanse.

SINTEFs evaluering viser at det ikke er modellene i seg selv som er avgjørende for resultatet. De aller fleste lokale prosjektene inneholder virkemidler fra mer enn en modell. De kombinerer gjerne skolebaserte og SFO-baserte modeller og leksehjelp i regi av frivillige organisasjoner.

SINTEFs evaluering av Prosjekt leksehjelp har resultert i tre rapporter. Første delrapport kartlegger utbredelsen av leksehjelpstilbud innenfor ulike skoleslag og klassetrinn. Andre delrapport gir en beskrivelse av hva som kjennetegner tilbudene i prosjektet med hensyn til organisering, innhold, ansatte, frivillige og målgruppe. Sluttrapporten presenterer og evaluerer leksehjelpsmodellene som har vært prøvd ut i prosjektet.