Sluttrapport
Kvalitet i fag- og yrkesopplæringen
Det er komplisert å styre og kontrollere kvaliteten på fag- og yrkesopplæringen. Det forutsetter et finstemt samarbeid mellom en rekke aktører både på bedriftssiden, innenfor utdanningssystemet og blant aktører som befinner seg mellom disse.
I perioden 2012-2015 har NIFU (prosjektansvarlig), Fafo, Universitetet i Bergen og Høyskolen i Oslo og Akershus samarbeidet om å studere ulike aspekter av kvalitet og kvalitetsstyring og –vurdering i fag- og yrkesopplæringen. Spørsmål som har vært reist er: Hvilke konsekvenser får det å innføre et nasjonalt kvalitetsvurderingssystem i fag- og yrkesopplæringen? Hvem styrer kvaliteten i bedriftsopplæringen? Hva er avgjørende for kvaliteten på opplæringen? Hvordan kan man måle at kvaliteten på fagarbeiderne er god?
Dette undersøker rapporten
- arbeidet med kvalitet i fag-og yrkesopplæringen
- læringsmiljø og gjennomføring
- resultatkvalitet uttrykt gjennom fag- og svenneprøver
- fagopplæring som vei inn i arbeidslivet
Rapportserie: Kvalitet i fag- og yrkesopplæringen
For å styrke grunnlaget for sitt arbeid med et kvalitetsvurderingssystem har Utdanningsdirektoratet utlyst midler til forskning knyttet til kvalitet i fag- og yrkesopplæringen. Prosjektet har en varighet på 4 år og er et samarbeidsprosjekt mellom Fafo, NIFU, Universitetet i Bergen og Høyskolen i Oslo og Akershus.
Se de øvrige rapportene fra prosjektet: