Kunst og kultur i opplæringen, 2009
På oppdrag fra Utdanningsdirektoratet og Nasjonalt senter for kunst og kultur i opplæringen har førsteamanuensis Aud Berggraf Sæbø ved Universitetet i Stavanger gjennomført en casestudie av fire skoler med en aktiv satsing på kunst og kultur i opplæringen.
Sæbø viser at skolenes vellykkede satsing på kunst og kultur kan skyldes en rekke faktorer eller suksesskriterier:
- Rektors bevisste evne og vilje til å satse bredt på kunst og kultur i opplæringen.
- En bevisst satsing på høyt kvalifiserte lærere i alle de estetiske fagene, også i dans, drama og digitale media/film.
- Utvikling av modeller for flerfaglig og tverrfaglig undervisning gjennom temaorganisering av opplæringen som innarbeides i skolens årsplan og følges opp av lærerne i fellesskap.
- Bevisst arbeid med grunnleggende ferdigheter i alle de estetiske fagene.
- Bevisst satsing på kvalitet i tema- og prosjektarbeid som videreføres i presentasjoner, utstillinger og sceneframføringer i skole- og nærmiljø.
- Bevisst bruk av den kulturelle skolesekken som en integrert del av opplæringen.
- Aktivt samarbeid med kunst- og kulturinstitusjoner som integreres i opplæringen.
- Samarbeid med Kulturskolen om opplæring, kompetanseheving og felles prosjekter.
Rapporten viser at de estetiske fagenes omfang og timetall, kompetansemål og status i læreplanen også er viktige forutsetninger for en god opplæring i de estetiske fagene. Rapporten er et forprosjekt for tiltak 25 i Skapende læring, strategiplan for kunst og kultur i opplæringen.