Variasjon i resultater, innsats og styringssystemer

Senter for økonomisk forskning (SØF) har undersøkt hvordan elevenes skoleresultater påvirkes av ulike kjennetegn ved den kommunen som eleven bor i.

Befolkningssammensetning i kommunen påvirker skoleresultater

Analysene bygger på en modell som tilsier at befolkningssammensetningen i kommunene blant annet påvirker kommunenes valg av styringssystem for skolene.  SØF mener også at befolkningssammensetningen, som blant annet omfatter andelen med høy utdanning eller andelen ansatt i offentlig sektor, påvirker kommunenes bruk av ressurser til skoledrift og lærer- og rektoratferd. Styringssystem, ressursbruk og lærer- og rektoradferd påvirker igjen elevprestasjonene i kommunen.

Selv om befolkningssammensetningen spiller en rolle for skoleresultatene, tyder utdypende analyser på at kjennetegn ved elevene forklarer mye mer av forskjellen i resultater enn kjennetegn ved kommunen eleven bor i.

Andel offentlig ansatte påvirker kommunen

SØF finner videre at kommuner med høy andel offentlig ansatte har flere enkeltvedtak om spesialundervisning sammenlignet med kommuner med en lavere andel offentlige ansatte. Forskerne tolker denne sammenhengen slik at andelen offentlig ansatte påvirker adferden til de kommunale beslutningstakerne i kommunen.

Bedre resultater når foreldrene bor sammen

Elever som bor sammen med begge foreldrene presterer i gjennomsnitt bedre enn elever med foreldre som ikke bor sammen. Skoler som har mange elever fra familier hvor foreldrene ikke bor sammen, har også en høyere andel elever i spesialundervisning. Det er en fordel for elevene å bo i kommuner med en stor andel familier hvor begge foreldrene bor sammen.

Dette er SØF sin sluttrapport i prosjektet «Analyse av ressursbruk og læringsresultater i grunnopplæringen» som startet i 2010.