Delrapport 2

Kjønn i skolens rådgiving – et glemt tema?

Forskere fra Sintef finner at skolen og rådgivere ikke legger vekt på at elever skal velge utdanning og yrke på tvers av tradisjonelle kjønnsrollemønstre. Dette kommer fram i en evaluering av rådgivingstjenesten i skolen.

Rapporten tar utgangspunkt i at Norge har et kjønnssegregert arbeidsmarked og at ungdom i stor grad tar tradisjonelle utdannings- og yrkesvalg.

Rapporten fra Sintef konkluderer med at verken rådgivere, politikere eller skolene har særlig fokus på kjønnsperspektivet. Over 80 prosent av skolene sier at de ikke har spesielle tiltak for å oppmuntre elever til å velge utdanning og yrke som bryter tradisjonelle kjønnsrollemønstre.

Forskerne kritiserer også mangel på tiltak rettet spesielt mot gutter og mot fag- og yrkesopplæring.

Rapporten fra Sintef er en del av prosjektet ”Rådgiving i Norsk skole” som Sintef gjennomfører på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet.