Kartlegging av leseferdighet på 2. trinn våren 2006

Resultatene fra ”Kartlegging av leseferdighet våren 2006” bekrefter den positive trenden i 2. klassingenes leseferdigheter fra 2000. Undersøkelsen viser også at kartleggingsprøven for 2. trinn ikke lenger er vanskelig nok til å fange opp elever i risikosonen.

Etter oppdrag fra Utdanningsdirektoratet henter Lesesenteret hver vår inn resultater fra et representativt utvalg av elever på 2. årstrinn. Undersøkelsen er et ledd i oppfølgingen av strategien ”Gi rom for lesing!”.

Våren 2006 deltok 2373 elever i undersøkelsen. 70 prosent har alt rett, mens ca 10 prosent ligger under bekymringsgrensen. Dette er omtrent samme resultat som i 2005. Flere jenter enn gutter har alt rett, og flere gutter enn jenter faller under bekymringsgrensene.

Resultatene viser at kartleggingsprøven ikke lenger fanger godt nok opp elever i risikosonen og differensierer for lite til å kunne bidra til tilpasset opplæring for alle elevene. Utdanningsdirektoratet har derfor gitt Lesesenteret ved Universitetet i Stavanger i oppdrag å revidere prøven i tråd med de nye læreplanene. Den nye prøven piloteres våren 2007, og skal brukes i den obligatoriske kartleggingen på 2. trinn.