Kartlegging av lærerkompetanse i grunnskolen, 2007

Mange lærere som underviser i grunnskolen har fordypning i form av studiepoeng i de fagene de underviser i. Tre av fire har fordypning i norsk, mens under halvparten av de som underviser i engelsk har fordypning. Dette kommer fram i en kartlegging av grunnskolelærernes utdanning, gjennomført av SSB på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet.

To av tre lærere har fordypning i matematikk, natur- og miljøfag, samfunnsfag og KRL. Heimkunnskap og engelsk er fagene hvor færrest har fordypning. Rapporten viser imidlertid at flere enn hver fjerde engelsklærer med fordypning har kompetanse i faget tilsvarende 60 studiepoeng eller mer. Blant matematikklærerne har 14 prosent fordypning tilsvarende 60 studiepoeng eller mer. Dette er vesentlig høyere enn andelen som hadde samme grad av fordypning i 1999. Andelen med fordypning i engelsk og kunst og håndverk er noe lavere i 2005 enn i 1999.