Karakterstatistikken for grunnopplæringen i 2004

På oppdrag fra Utdanningsdirektoratet har SSB utarbeidet en rapport som gir en oversikt over karakternivået i grunnskolen og i videregående skole og hvordan det samvarierer med elevenes kjønn og familiebakgrunn.

Rapporten viser hvordan forholdet er mellom karakterer i standpunkt og til sentral sensur for gutter og jenter, for elever med ulik hjemmebakgrunn og hvordan dette forholdet varierer mellom ulike skoler.  Forholdet mellom elevenes karakterer i grunnskolen og videregående skole er også belyst.

For avgangselevene fra grunnskolen i 2004 er det små endringer i elevenes karakterer fra år til år. Forskjeller etter foreldrenes utdanningsnivå, kjønn og innvandringsbakgrunn er fortsatt fremtredende, slik det også var i 2002 og 2003.

Det er en tett sammenheng mellom standpunktkarakterene og karakterene til avgangsprøvene i grunnskolen. For fagene engelsk, norsk hovedmål og matematikk får mellom 40 og 60 prosent (varierende fra fag til fag) samme karakter. Forskjellene mellom karakterer til avgangsprøven og standpunktkarakterer varierer lite med elevenes sosial bakgrunn, kjønn og innvandringsbakgrunn. Derimot er det visse systematiske forskjeller mellom skoler i karaktersettingen i standpunkt i forhold til hva elevene oppnår til avgangsprøven.

Det er mer variasjon i elevenes karakterer til eksamen i videregående skolen fra år til år, enn det er til avgangsprøvene i grunnskolen. Særlig i engelsk og matematikk på grunnkurs i videregående opplæring er det en god del variasjon i karakterene ved sentral sensur i årene 2001 til 2004. Forskjellene mellom karakterene i standpunkt og ved sentral sensur i videregående opplæring er dessuten større enn den er i grunnskolen. I fagene engelsk og matematikk får mellom 30 og 50 prosent samme karakter.

Elevenes karakterer fra grunnskolen bidrar sterkt til å belyse variasjonen i karakterer i den videregående skolen, vesentlig mer enn tilsvarende analyser som har kontrollert for bare et sett av familiebakgrunnsvariabler. I de fleste fagene får mellom 40 og 50 prosent av elevene samme karakterer i videregående opplæring som de fikk i grunnskolen.

Rapporten er utarbeidet av Torbjørn Hægeland, Lars J. Kirkebøen i Statistisk sentralbyrå i samarbeid med Oddbjørn Raaum fra Frischsenteret.