Karakterstatistikken, analyse videregående opplæring 2004 - 2005

Det er en sterk sammenheng mellom elevenes karakterer fra ungdomsskolen og de karakterene elevene senere oppnår i videregående opplæring. Dette viser en analyse av karakterstatistikkene for videregående opplæring i 2004 og 2005.

Det er de samme faktorene som påvirker karakterene både i grunnskolen og i videregående opplæring.

Sosial bakgrunn har stor betydning for elevenes karakterer. Dette gjelder i all hovedsak foreldrenes utdanningsbakgrunn; Jo høyere utdanning foreldrene har, desto bedre gjør elevene det på skolen.
Foreldrenes inntekt, botid i Norge for minoritetsspråklige elever og det om eleven bor med en eller begge foreldrene, spiller inn på elevenes karakterer.

Resultatet av analysene bekrefter i stor grad de funn som er gjort basert på tilsvarende datamateriale tidligere.

Analysen er foretatt av Statistisk Sentralbyrå på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet.