Internasjonal rapport om lærerutdanningen i matematikk – TEDS-M, 2008
Hva slags kompetanse har nyutdannede matematikklærere for grunn- og videregående skole fått gjennom sin lærerutdanning?
Teacher Education and Development Study in Mathematics, TEDS-M, tar for seg lærerstudenters kompetanse i matematikk og matematikkpedagogikk i 17 land.
Mange typer lærerutdanninger
TEDS-M viser at det er stor variasjon i rekrutteringen, organiseringen og innholdet i utdanningen av matematikklærere. Dette gjelder både innenfor deltakerlandenes ulike lærerutdanningsprogrammer og på tvers av landene som deltar i TEDS-M. Dette gjelder spørsmål om lengden på studiene, syn på hva som trengs for å forberede lærerstudentene for undervisning på ulike nivåer i skolen, samt spørsmål om hvor mye henholdsvis matematikk og matematikkpedagogikk utdanningene skal omfatte.
Store forskjeller i lærerstudentenes kompetanse mellom landene
Resultatene fra studien viser at det er store forskjeller i lærerstudentenes kompetanse i matematikk og matematikkpedagogikk mellom deltakerlandene. Noen land har betydelig bedre kompetanse i matematikk og matematikkdidaktikk enn andre land, også når det tas hensyn til hvilket klassetrinn deres lærerstudenter vil oppnå kompetanse til å undervise på. Lærerstudentene i Kinesisk Taipei og Singapore er de som har høyest skår på prøvene i TEDS-M totalt. Framtidige lærere i Russland skårer også høyt.
Spesialisering i lærerutdanningen bidrar positivt
Polen, Sveits og Tyskland har gode resultater sett under ett, fordi de har satset på høy grad av spesialisering av lærerstudenter i matematikk for grunnskolen. Også lærerstudenter med matematikkspesialisering i Norge gjør det svært bra på oppgavene i matematikkpedagogikk når de testes for undervisning på barnetrinnet. Norge kommer imidlertid dårlig i TEDS-M når det gjelder vår lærerutdanning i matematikk for ungdomstrinn og videregående skole.
Viktig med standarder og system for rekruttering
Land som har lykkes best med sin matematikkopplæring i skolen har utviklet gode systemer for rekruttering, innsats og ytelse i lærerutdanningen. I disse landene er det satt en høy standard for måloppnåelse og sertifisering til yrket som matematikklærer. TEDS-M ser framover TEDS-M representerer den første storstilte internasjonale studien som har undersøkt lærerkompetanse i matematikk og matematikkpedagogikk. Den gir nyttig informasjon for beslutningstakere i deres reformarbeid med sikte på å øke lærerkvaliteten i matematikk.
Studien viser at det er viktig å utvikle gode utdanningssystemer med høy standard, som krever at studentene yter sitt beste for å bli gode matematikklærere.
Om studien
TEDS-M er gjennomført i regi av Michigan State University (MSU) i samarbeid med Australian Council for Educational Research (ACER), International Association for the Evaluation of Educational Achievement (IEA) og de nasjonale forskningssentrene i deltakerlandene.
Til TEDS-studien er det samlet inn data fra rundt 22000 framtidige lærere på 750 programmer fra rundt 500 lærerutdanningsinstitusjonene i 17 land.
Lærerutdanner fra disse programmene, nær 5000 matematikk og generell pedagogikk lærere, har også besvart en spørreskjemaundersøkelse om deres faglige bakgrunn og undervisningsmessige erfaring, samt deres syn på matematikkfaget, læring og undervisningsmetoder.