Hvordan bruker lærerne veiledninger?
Utdanningsdirektoratets veiledninger til fag og veiledning til lokalt læreplanarbeid ser ut til å være lite kjent og lite brukt av lærere. Dette viser en rapport fra Universitetet i Oslo.
Få kjenner veiledningene
Rapporten viser at omlag halvparten av de 117 lærerne som deltok i spørreundersøkelsen kjenner til veiledningene. Veiledningen i lokalt arbeid med læreplaner er enda mindre kjent enn de fagspesifikke veiledningene, viser undersøkelsen.
Utvalget i undersøkelsen er ikke representativt, og forskerne vil ikke generalisere funnene i rapporten til å gjelde hele skolesystemet.
Veiledningene brukes lite
Forskerne finner hovedsakelig fire forklaringer på at lærerne bruker veiledningene lite i arbeidet sitt:
- mangler kjennskap til veiledningene
- får tilstrekkelig med støtte i lærebøker
- mangel på tid og opplevelse av mye nytt
- veiledningene kom for sent
Veiledningene brukes forskjellig
Undersøkelsen viser at veiledningene har forskjellige bruksområder:
- tips til undervisningen
- støtte i arbeidet med planlegging
- støtte i arbeidet med vurdering
- bevisstgjøring og bekreftelse av egne faglige perspektiver og begrunnelser
Oppfølging av rapporten
Utdanningsdirektoratet bruker rapporten når vi reviderer læreplanene i norsk, engelsk, matematikk, samfunnsfag og naturfag. I forbindelse med læreplanevisjonen blir også veiledningene endret slik at de gir bedre støtte til det lokale læreplanarbeidet.