Hvordan bruker lærerne veiledninger?

Utdanningsdirektoratets veiledninger til fag og veiledning til lokalt læreplanarbeid ser ut til å være lite kjent og lite brukt av lærere. Dette viser en rapport fra Universitetet i Oslo.

Få kjenner veiledningene

Rapporten viser at omlag halvparten av de 117 lærerne som deltok i spørreundersøkelsen kjenner til veiledningene. Veiledningen i lokalt arbeid med læreplaner er enda mindre kjent enn de fagspesifikke veiledningene, viser undersøkelsen.

Utvalget i undersøkelsen er ikke representativt, og forskerne vil ikke generalisere funnene i rapporten til å gjelde hele skolesystemet.

Veiledningene brukes lite

Forskerne finner hovedsakelig fire forklaringer på at lærerne bruker veiledningene lite i arbeidet sitt:

  1. mangler kjennskap til veiledningene
  2. får tilstrekkelig med støtte i lærebøker
  3. mangel på tid og opplevelse av mye nytt
  4. veiledningene kom for sent

Veiledningene brukes forskjellig

Undersøkelsen viser at veiledningene har forskjellige bruksområder:

  • tips til undervisningen
  • støtte i arbeidet med planlegging
  • støtte i arbeidet med vurdering
  • bevisstgjøring og bekreftelse av egne faglige perspektiver og begrunnelser

Oppfølging av rapporten

Utdanningsdirektoratet bruker rapporten når vi reviderer læreplanene i norsk, engelsk, matematikk, samfunnsfag og naturfag. I forbindelse med læreplanevisjonen blir også veiledningene endret slik at de gir bedre støtte til det lokale læreplanarbeidet.