Hvor mye bidrar skolen til elevenes læring?
Finnes det en måte å måle hvor mye skolen bidrar til elevenes læringsutbytte, uavhengig av elevenes familiebakgrunn? Dette har SSB undersøkt i en rapport.
Tidligere forskning viser at elevens familiebakgrunn forklarer omtrent 30 prosent av variasjonen i karakterer mellom elever. Vanlige statistiske indikatorer, som kun viser resultater som et gjennomsnitt for elevene ved skolen vil derfor være påvirket av den sosiale sammensetningen ved skolen.
Ved å sammenligne prestasjoner på to tidspunkter for de samme elevene er det mulig å undersøke betydningen av skolens bidrag til elevenes læringsutvikling. Slike beregninger kalles ”value added” og tar blant annet høyde for at det kan finnes systematiske forskjeller mellom elevgruppene på skolenivå.
Forskerne fra SSB undersøker i rapporten om «Value-Added-indikatoren» kan være et nyttig verktøy for å måle kvaliteten i skolen. Forskerne konkluderer med at Value Added-indikatoren, beregnet på grunnlag av elevenes resultater fra Nasjonale prøver og eksamenskarakterer, kan identifisere skoler som bidrar mye eller lite til læring.