Godt samarbeid om videreutdanning av lærere

Samarbeidet om den nasjonale strategien for videreutdanning av lærere har fungert godt. Dette er en av konklusjonene fra Oxford Research og Aarhus universitet, som har evaluerer strategien «Kompetanse for kvalitet 2009–2012».

Felles strategi som gir rammer for videreutdanning

Statlige utdanningsmyndigheter, KS, arbeidstakerorganisasjonene, universiteter og høgskoler har gått sammen og utviklet strategidokumentet «Kompetanse for kvalitet – strategi for videreutdanning. 2009-2012» Målet med strategien har vært å øke lærernes kompetanse slik at også elevenes læringsutbytte og motivasjon styrkes. Dokumentet viser hvordan videreutdanning av lærere skal tilrettelegges og hvilket ansvar de ulike partene har i samarbeidet om videreutdanning.

Samarbeidet har fungert godt

Forskerne mener at samarbeidsmodellen har bidratt til økt dialog om videreutdanningen og at samarbeidet har vært en arena for å justere strategien underveis. Mer videreutdanning enn etterutdanning Et konkret resultat av strategien er at kompetanseutvikling hos lærere har dreid mer fra etterutdanning til videreutdanning. Med videreutdanning mener forskerne kurs som leder til studiepoeng, mens etterutdanning er kurs som ikke leder til studiepoeng.

Mange får, men fortsatt ledige plasser

Den nasjonale strategien har bidratt til at flere lærere får et tilbud om videreutdanning. I løpet av strategiperioden 2009-2012 vil over4000 lærere ha deltatt på videreutdanning. Interessen for å delta har vært høy, men ikke alle plassene har blitt brukt. Fagområdene som har vært prioritert strategien, som norsk, matematikk, engelsk, rådgiving og leseopplæring, har også blitt prioritert i praksis.

Finansieringen har vært et problem for kommunene

Kommunene mener at kostnadene ved å sende lærere på etterutdanning har vært for høy, og at det er årsaken til at mange plaser har blitt stående ledig Finansieringsordningen er nå endret, slik at kostandene blir mindre for kommunene. Forskerne antar at dette vil gi økt deltakelse i videreutdanningen.