Frittstående skoler - baselinerapport I og II, 2005
Elever i grunn- og videregående skole i 2003-2004 oppnår bedre læringsresultater på de nasjonale prøvene og får bedre karakterer enn elever i den offentlige skolen. Dette viser ny forskning, som blant annet tar for seg elevenes læringsresultater før den nye loven om frittstående skoler trådte i kraft.
På oppdrag fra Utdanningsdirektoratet har en forskningsgruppe ved Senter for økonomisk forskning (SØF) og NIFU STEP levert en statusrapport om ressurser, elevsammensetning og elevenes læringsresultater i frittstående versus offentlige skoler for skoleåret 2003/2004. Forskerne har etablert en baseline som beskriver situasjonen før den nye loven om frittstående skoler av 1. oktober 2003 trådte i kraft. Dette vil i løpet av de neste to årene bli sammenlignet med situasjonen etter lovendringen.
Frittstående skoler har hittil rekruttert en betydelig større andel elever med høyt utdannede foreldre, og samtidig er innslaget av elever med innvandringsbakgrunn større i frittstående enn i offentlige grunnskoler (dette gjelder særlig barn av innvandrerforeldre fra vestlige land). Langs andre dimensjoner som foreldrenes inntekt er forskjellene mellom skoler med ulikt eierforhold små.
Det er gjennomført analyser for å se hvor mye forskjellene i elevsammensetning betyr for prestasjonsforskjellene. Analysene viser at ulikheter i elevenes familiebakgrunn kan forklare noe mindre enn halvparten av prestasjonsforskjellene mellom frittstående og offentlige skoler.
Et sentralt spørsmål er om de gjenstående prestasjonsforskjellene reflekterer ulik ressursinnsats i skolene. Ressursinnsatsen er forskjellig: Frittstående skoler har større lærertetthet, men også en betydelig større andel lærere uten godkjent utdanning. Når de tilgjengelige ressursmålene inkluderes i analysene viser det seg at de forklarer svært lite av prestasjonsforskjellene mellom skoler med ulike eierforhold.
Analysene av situasjonen i skoleåret 2003/2004 er publisert i to forskningsrapporter: Rapporten fra Senter for økonomisk forskning dokumenterer ressurser og elevresultater i frittstående og offentlige skoler, mens baselinerapporten fra NIFU STEP undersøker elevsammensetningen i frittstående og offentlige skoler, og i hvilken grad friskoler finnes fører til sosial segregering i den offentlige skolen. I tillegg til rapportene finner du også et sammendrag som tar for seg hovedpunktene i de to rapportene.