Forsøk med utvidet skoledag - underveisrapport, 2008

Sintef har på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet levert en underveisrapport i sin evaluering av forsøket med utvidet skoledag. Underveisrapporten gir en oversikt over arbeidet med evalueringen så langt. Sluttrapporten for evalueringen kommer i juni.

Utvidet skoledag har definert prosjektperiode på ett år, som fordeler seg på skoleåret 07/08. Forsøk med utvidet skoledag er pr. april 2008 i rute i forhold til planlagt framdrift.

Rapporten forsøker å gi et riss av hvordan man har organisert utvidet skoledag i de ulike kommunene og på de ulike skolene. Noen fullstendig oversikt over organisering og gode eksempler gir rapporten ikke noen svar på. Dette blir tema i sluttrapporten. Underveisrapportens appendiks gir kort og begrenset oversikt over modellene på de ulike prosjektskolene

Som hovedmodell har forsøkene inkludert fire elementer: Utvidet timetall i norsk, engelsk og matematikk, fysisk aktivitet, leksehjelp og skolemat. Det har vært opp til den enkelte forsøkskommune å avgjøre på hvilken måte de ulike elementene skal vektlegges.
 
Noen av forsøksskolene hadde allerede erfaringer med prosjekter som inkluderte ett eller flere av disse elementene da prosjektet startet, mens andre var nye ved oppstart av det nasjonale prosjektet. Progresjonen og erfaringene i de ulike prosjektene varierer dermed noe, men en klar majoritet av prosjektene opplever i dag å ha fått et godt grep på arbeidet.