Utvidet skoledag, forsøk - sluttrapport, 2008
Sintef har på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet evaluert Forsøk med utvidet skoledag, som ble gjennomført i 2007-2008. Evalueringen har sett på hvordan utvidet skoledag kan bidra til å styrke elevenes læring og motvirke reproduksjon av sosial ulikhet i skolen.
Evalueringen viser at skolene som har deltatt har positive erfaringer. Skoleledere og skoleiere ser på utvidet skoledag som et tiltak for å fremme læringsmiljøet og læringsutbyttet.
På grunn av forsøkets korte tidsrom kan ikke forskerne se effekten av utvidet skoledag som redskap for sosial utjevning. Spørsmålet kan ikke besvares før flere år fram i tid, påpeker forskerne.
I løpet av skoleåret 2007-2008 gjennomførte 34 skoler i 11 kommuner Forsøk med utvidet skoledag. Forsøkets målgruppe har vært barn på 1. til 4. trinn i grunnskolen. Skolene har valgt alle, eller en kombinasjon av følgende tiltak: utvidet timetall i norsk, matematikk og engelsk, leksehjelp, fysisk aktivitet og skolemat.
En hovedtrend har vært å involvere SFO-ansatte i satsingen på måltid og fysisk aktivitet, og noen steder også leksehjelpordningen. Rapporten viser at skoler som klarer å utnytte SFO-potensialet, gir lærerne økt mulighet til å konsentrere seg om elevene i undervisningssituasjonen.
Skolene som fra før av drev leksehjelpprosjekter, har forsatt med dette som en viktig del av forsøket. Det er spesielt tenkt som et tiltak for sosial utjevning og rettet mot barn som i liten grad får hjelp og støtte til skolearbeidet hjemme. Enkelte av forsøkskolene har brukt forsøket med utvidet skoledag til å utvikle nye metoder for å ivareta samarbeidet med foreldre om barnas læring.
I sluttrapportene fra forsøkskolene kommer det fram at Utvidet skoledag har gitt rom for å gjøre nye erfaringer med bruk av varierte undervisnings- og aktivitetsformer. Måltidsordningene vil stort sett ikke kunne videreføres i det omfang denne utprøvingen har gitt mulighet for. Når det gjelder daglig fysisk aktivitet vil mange skoler forsette med å bruke fysisk aktivitet inn i skoledagen også som en metode for å nå kompetansemål i fag. Det viktigste er kanskje at flere skoler hevder de er blitt mer bevisst på å tenke helhetlig på ungene gjennom dagen.