Delrapport 1

Flest realfagselever med direkte overgang til høyere utdanning

Realfagselever skiller seg ut ved å i størst grad ha direkte overgang fra videregående til høyere utdanning.

Rapporten tar utgangspunkt i et datamateriale som omfatter 16-åringer som avsluttet grunnskolen i perioden 2006–2008. Disse følges inn i og gjennom videregående opplæring, for så å observere om de etterpå bruker studiekompetansen de har oppnådd i høyere utdanning. NIFU har laget rapporten på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet.

Best progresjon og minst frafall

Når det gjelder studiemestring, målt ved opptjente studiepoeng og frafall, kommer realfagselevene best ut. Ettersom ungdommene som velger realfag i utgangspunktet har høy mestring målt ved karaktersnittet fra grunnskolen, kan dette være en årsak til at de jevnt over mestrer høyere utdanning i større grad enn de som har gjennomført et av de andre programområdene.

Når vi ser på overgang til høyere utdanning for elever som har fullført de ulike studieforberedende utdanningsprogrammene/programområdene, skiller realfagselevene seg ut ved å i størst grad ha direkte overgang: 47 prosent begynner direkte etter fullført videregående mot 26-39 prosent fra de andre studieforberedende programområdene.

Høyeste andelen som gjennomfører 

Hvis vi tar hensyn til forskjeller i grunnskolekarakterer mellom elever på ulike utdanningsprogrammer/ programområder, er det elever på idrettsfag som har høyest andel som får studiekompetanse fem år etter grunnskolen. Denne andelen er seks prosentpoeng større enn på realfag og formgivning, to prosentpoeng større enn på Språk, samfunnsfag og økonomi og ni prosentpoeng større enn på IB. Det er også gjennomgående litt lavere kompetanseoppnåelse på musikk, dans og drama enn på idrettsfag, kontrollert for karakterer. Det er ikke opplagt at dette gjenspeiler kvalitetsforskjeller mellom programområdene. Det er også mulig at noen fordypninger er mer krevende enn andre.

Variasjon i kjønnsandel

Jenter er overrepresentert på musikk, dans og drama (67 prosent) og studiespesialisering (56 prosent) og noe underrepresentert på idrettsfag (44 prosent). Det er ikke bare yrkesfagene som er preget av kjønnssegregering: På dans og formgivning vg2 er det henholdsvis 97 prosent og 84 prosent jenter. På idrettsfag og realfag vg2 er det henholdsvis 57 prosent og 54 prosent gutter.

Rapportserie