Systematisk forskningskartlegging
Faktorer som påvirker læring, rapport 2010
I en systematisk sammenstilling av forskning har Dansk Clearinghouse pekt ut elleve kategorier som er viktige for elevenes læring i grunnskolen.
De fire mest sentrale kategoriene som forskning viser at har betydning for elevenes læringsutbytte er
- disiplinært klima, at elevene føler seg trygge
- målorientering, at skolen har høye akademiske forventninger til elevene og et godt læringsmiljø
- interrelasjonelt klima, hvor det er gode relasjoner mellom lærerne og mellom lærerne og elevene
- sosiale verdier og normer som medvirker til engasjement hos lærere og elever
De øvrige sju kategoriene er
- skoleledelse: Håndtering av HR
- skoleledelse: Ivaretakelse av den pedagogiske ledelse
- mulighet for å lære: Lærere og elevers tid brukt på forberedelse og undervisning
- lærernes tilretteleggelse for undervisning og bruk av undervisningsmetoder
- lærerne som aktører i skolens organisasjon
- elevsammensetningen på skolen
- samarbeid skole-hjem
Konklusjonene i rapporten bekrefter allerede kjent kunnskap om hva som er viktige faktorer snarere enn ny kunnskap og sammenhenger.