Systematisk forskningskartlegging

Faktorer som påvirker læring, rapport 2010

I en systematisk sammenstilling av forskning har Dansk Clearinghouse pekt ut elleve kategorier som er viktige for elevenes læring i grunnskolen.

De fire mest sentrale kategoriene som forskning viser at har betydning for elevenes læringsutbytte er

  • disiplinært klima, at elevene føler seg trygge
  • målorientering, at skolen har høye akademiske forventninger til elevene og et godt læringsmiljø
  • interrelasjonelt klima, hvor det er gode relasjoner mellom lærerne og mellom lærerne og elevene
  • sosiale verdier og normer som medvirker til engasjement hos lærere og elever

De øvrige sju kategoriene er

  • skoleledelse: Håndtering av HR
  • skoleledelse: Ivaretakelse av den pedagogiske ledelse
  • mulighet for å lære: Lærere og elevers tid brukt på forberedelse og undervisning
  • lærernes tilretteleggelse for undervisning og bruk av undervisningsmetoder
  • lærerne som aktører i skolens organisasjon
  • elevsammensetningen på skolen
  • samarbeid skole-hjem

Konklusjonene i rapporten bekrefter allerede kjent kunnskap om hva som er viktige faktorer snarere enn ny kunnskap og sammenhenger.