Fag- og yrkesopplæringen – sentrale utviklingstrekk, 2008

På oppdrag fra Utdanningsdirektoratet har Nifu Step beskrevet sentrale utviklingstrekk ved norsk fag- og yrkesopplæring siden 1990-tallet. Rapporten tar for seg tema som læreplasstilgang og styring av fagopplæringssystemet. Rapporten inngår som en del av Utdanningsdirektoratets rapportering til Cedefop, som er EUs institusjon for utvikling av yrkesopplæringen.

I følge Nifu Step er tilgangen til læreplasser fortsatt styrt av økonomiske konjunkturer. Dette til tross for ulike politiske tiltak for å stabilisere tilgangen til læreplasser. Lærlingordningen er i dag en viktig arena for rekruttering av arbeidskraft.

Fagopplæringen har siden 1990-tallet blitt i økende grad styrt av statlig forvaltning, men partene i arbeidslivet har fortsatt stor grad av medvirkning. Et annet trekk er at opplæringskontorene har fått en betydelig plass innenfor fagopplæringen. Disse spiller en viktig rolle i formidling av læreplasser, administrativ avlastning og i opplæringssamarbeidet.

Statlige utdanningsmyndigheter har lagt økende vekt på kvalitet i fag- og yrkesopplæringen, og Nifu Step peker på konturene av et mer sammenhengende kvalitetssystem. Det er særlig behov for mer kvalitetsvurdering av opplæringen som skjer i bedriftene. Her mangler det indikatorer for kvalitet og det er ulike syn på hva som bør være instruktørenes kompetanse.