Entreprenørskap – evaluering av strategiplanen
Erfaringene fra arbeidet med entreprenørskap i opplæringen i strategiperioden, er at det har blitt et økt samarbeid mellom utdanningsinstitusjonene, næringslivet og det offentlige lokalt og nasjonalt. Ungt Entreprenørskap fremheves som den aktøren som tilbyr størst utvalg av aktiviteter rettet mot grunnopplæringen.
Den første strategiplanen for entreprenørskap i utdanningen, ”Se mulighetene og gjør noe med dem,” ble lansert våren 2004 av den daværende Bondevik II-regjeringen. Høsten 2006 kom dagens regjering med en revidert versjon av strategiplanen. Erfaringen fra arbeidet med å følge opp strategien er nå evaluert av Kunnskapsparken i Bodø. Evalueringen bygger på foreliggende forskning og statistikk, samt intervjuer med aktører med ansvar og oppgaver knyttet til satsningen på entreprenørskap i utdanningen.
Evalueringen viser at 4 av strategiplanens 22 målsettinger er dokumentert oppnådd. 10 av målene er delvis oppnådd, mens ett er delvis ikke oppnådd. For 7 av målene finnes det ikke tilstrekkelig dokumentasjon for å foreta en vurdering av måloppnåelse. Det er i grunnopplæringen at måloppnåelsen er høyest. Videre viser evalueringen at 9 av 19 tiltak i strategiplanen kan dokumenteres som iverksatt, ytterligere 3 tiltak er delvis iverksatt, mens et av tiltakene anses å være delvis ikke iverksatt. Det mangler tilstrekkelig dokumentasjon for 6 av tiltakene for å kunne vurdere om de er iverksatt eller ikke. Det var et ønske fra flere av de forskerne har intervjuet at det var blitt satt av mer ressurser til å følge opp strategiplanen.
Det er regionale forskjeller i antall elever og lærere som deltar i entreprenørskapsaktiviteter. Fylkene Nordland, Oppland, Oslo, Sogn og Fjordane, Telemark og Østfold skiller seg positivt ut med over gjennomsnittlig aktivitet. Felles for disse fylkene er at de også har høgskoler/universitet som har formaliserte entreprenørskapsutdanninger. Sogn og Fjordane og Nordland er de fylkene som kan vise til størst aktivitet innen entreprenørskapsområdet, og disse fylkene kjennetegnes også med at det finnes formaliserte planer for entreprenørskap i utdanningen som involverer en rekke institusjoner og organisasjoner. Når det gjelder lærerutdanninger som tilbyr entreprenørskapskurs/- studier er alle landsdelene representert. Basert på eksisterende forskning/statistikk er det ikke mulig å måle kvaliteten på de ulike entreprenørskapstilbudene rundt om i landet.
De sentrale aktørene som ble intervjuet i denne evalueringen (HSH, KS, LO, NHO, START Norge og Ungt Entreprenørskap) hadde alle godt kjennskap til strategiplanen og flere brukte den aktivt i sine organisasjoner, i tillegg til at flere av disse jobbet for å få strategiplanen forankret hos sine medlemsbedrifter. Ungt Entreprenørskap anses å være den viktigste aktøren. Både tidligere forskning og intervjuene viser at det varierer i hvilken grad entreprenørskap er forankret hos skoleeier, og det er regionale forskjeller.
Strategiplanen utløper 31.12.2008, og innen den tid bør det fattes en beslutning om satsningen skal videreføres, og eventuelt i hvilken form og med hvilket innhold dette skal skje.
Basert på kunnskap og innspill som har fremkommet gjennom evalueringen oppsummeres evalueringsrapporten med følgende anbefalinger fra forskerne for det videre arbeid med entreprenørskap i opplæringen:
- Sikre kontinuitet i det arbeidet som allerede er igangsatt
- Videreføring av det tverrdepartementale eierskapet
- Styrke entreprenørskapskompetansen hos lærerne og skolelederne
- Forankring av entreprenørskap hos skoleeierne
- Utvikling og spredning av læremidler og veiledningsmateriell
- Ressursbank for erfaringsspredning
- Bedre kunnskapsgrunnlaget gjennom forskning
- Fortsatt støtte til Ungt Entreprenørskap
- Videreføring i form av en handlingsplan med tilhørende budsjett
Forskerne mener at en eventuell videre satsning bør inkludere både grunnopplæringen, høyere utdanning og lærerutdanningen. Videre mener de at det bør settes klare mål og ansvarsfordeling mellom de involverte parter, samt at det bør avsettes tilstrekkelig økonomiske midler for gjennomføring.