Stimuleringsmidler har hevet kvaliteten i kulturskolen
I mange tilfeller har stimuleringsmidler også bidratt til å heve kvaliteten på kunst- og kulturfag i grunnskolen. Dette viser en evaluering av ordningen.
Bakgrunn
Utdanningsdirektoratet har tildelt midler til totalt 636 prosjektsøknader i løpet av de tre årene stimuleringsmidlene har eksistert.
Stimuleringsmidlene har gått til 435 ulike mottakere, mens om lag 200 mottakere har fått midler til å videreføre et prosjekt de hadde startet i et tidligere år.
Kulturskolen er prosjektansvarlig, eller involvert som samarbeidspart i de fleste av prosjektene.
Hovedproblemstillinger
- I hvilken grad har prosjektene lykkes i å nå målsettingene i Prp. 1 S (2009-2010) og oppdragsbrev nr 15-2010 fra Kunnskapsdepartementet? I tillegg skal prosjektene evalueres mot egne målsettinger.
- Hvilken betydning har prosjektene hatt i innføringen av kulturskoletilbudene i skole?
- Hvilken betydning har stimuleringstilskuddet for prosjektenes måloppnåelse?
Viktigste resultater
- Prosjektene som har mottatt stimuleringsmidler viser stor variasjon når det gjelder kunstfaglig innhold, målgrupper og organiseringsmodeller.
- En stor andel prosjekter har samarbeidet med nye aktører, herunder skole/SFO.
Prosjektene har bidratt til at flere får tilgang til kulturaktiviteter. - Stimuleringsmidlene har vært med på å heve kvaliteten i kulturskolens egne tilbud, og i mange tilfeller bidratt til å heve kvaliteten på kunst- og kulturfag i grunnskolen.
- Mange av prosjektene som var rettet mot barneskolen eller SFO har fått betydning for kulturskoletimen. Om lag halvparten av disse prosjektene er direkte videreført i kulturskoletimen.
- Samarbeidet i prosjektene som har fått stimuleringstilskudd har i all hovedsak fungert bra. Positive holdninger hos ledelsen og avklarte forventninger er viktige faktorer for å lykkes.
- Stimuleringstilskuddet har hatt avgjørende betydning for igangsettelse av et stort antall kultur(skole)prosjekter. Mange av mottakerne har fått mye ut av små beløp.
- Trang økonomi i kulturskole/skole har gjort at en del av prosjektene har vært vanskelige å videreføre.
- Mange tilskuddsmottakere har ønsket at tildelingene kunne hatt lenger varighet enn ett år.