Stimuleringsmidler har hevet kvaliteten i kulturskolen

I mange tilfeller har stimuleringsmidler også bidratt til å heve kvaliteten på kunst- og kulturfag i grunnskolen. Dette viser en evaluering av ordningen.

Bakgrunn

Utdanningsdirektoratet har tildelt midler til totalt 636 prosjektsøknader i løpet av de tre årene stimuleringsmidlene har eksistert.

Stimuleringsmidlene har gått til 435 ulike mottakere, mens om lag 200 mottakere har fått midler til å videreføre et prosjekt de hadde startet i et tidligere år.

Kulturskolen er prosjektansvarlig, eller involvert som samarbeidspart i de fleste av prosjektene.

Hovedproblemstillinger

  • I hvilken grad har prosjektene lykkes i å nå målsettingene i Prp. 1 S (2009-2010) og oppdragsbrev nr 15-2010 fra Kunnskapsdepartementet? I tillegg skal prosjektene evalueres mot egne målsettinger.
  • Hvilken betydning har prosjektene hatt i innføringen av kulturskoletilbudene i skole?
  • Hvilken betydning har stimuleringstilskuddet for prosjektenes måloppnåelse?

Viktigste resultater

  • Prosjektene som har mottatt stimuleringsmidler viser stor variasjon når det gjelder kunstfaglig innhold, målgrupper og organiseringsmodeller.
  • En stor andel prosjekter har samarbeidet med nye aktører, herunder skole/SFO.
    Prosjektene har bidratt til at flere får tilgang til kulturaktiviteter.
  • Stimuleringsmidlene har vært med på å heve kvaliteten i kulturskolens egne tilbud, og i mange tilfeller bidratt til å heve kvaliteten på kunst- og kulturfag i grunnskolen.
  • Mange av prosjektene som var rettet mot barneskolen eller SFO har fått betydning for kulturskoletimen. Om lag halvparten av disse prosjektene er direkte videreført i kulturskoletimen.
  • Samarbeidet i prosjektene som har fått stimuleringstilskudd har i all hovedsak fungert bra. Positive holdninger hos ledelsen og avklarte forventninger er viktige faktorer for å lykkes.
  • Stimuleringstilskuddet har hatt avgjørende betydning for igangsettelse av et stort antall kultur(skole)prosjekter. Mange av mottakerne har fått mye ut av små beløp.
  • Trang økonomi i kulturskole/skole har gjort at en del av prosjektene har vært vanskelige å videreføre.
  • Mange tilskuddsmottakere har ønsket at tildelingene kunne hatt lenger varighet enn ett år.