Eksamener i norsk våren 2010
Lærere og sensorer mener det er godt samsvar mellom eksamensoppgavene i norsk på videregående og kompetansemålene i læreplanene.
Dette viser en ny evaluering fra Rambøll gjort på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet.
Evalueringen har undersøkt:
- eksamensforberedelser
- eksamensordningen
- eksamensoppgaver og hjelpemiddelbruk
Lite uenighet blant lærere og sensorer ved eksamen i norsk
Evalueringen viser at det er lite uenighet blant lærere og sensorer når det gjelder eksamen i norsk hovedmål og sidemål. De mener stort sett at oppgavene som ble gitt våren 2010, ga elevene mulighet til å vise sin kompetanse i norsk hoved- og sidemål.
Forskyvning mot ferdighetsorienterte kompetansemål
Nasjonalt senter for skriveopplæring og skriveforskning mener at eksamensordningen, oppgavetypene og de enkelte oppgavene er et godt grunnlag for å vurdere elevenes kompetanse i norsk. I rapporten påpeker Skrivesenteret at læreplanen er for omfattende og kompleks. De mener å se en viss målforskyvning mot ferdighetsorienterte kompetansemål, hvor eksamen er i ferd med å bli en prøve av grunnleggende ferdigheter i skriving, og der viktige sider i norskplanens kultur- og dannelsesdimensjon forsvinner.
Delte tilbakemeldinger fra sensorer på bruk av hjelpemidler
Rambøll finner at en del sensorer gir delte tilbakemeldinger på om elevene behersker hjelpemidlene på en relevant måte. Sensorene rapporterer om stor variasjon i hvordan elevene bruker og refererer kilder på eksamen.
Minoritetspråklige elever
I rapporten ser Rambøll også på overgangsordningen for minoritetsspråklige elever og eksamen i norsk som andrespråk.
Rapporten viser til at det på bakgrunn av NOU 2010:7 Mangfold og mestring (Østberg-utvalget) vil være fornuftig å drøfte hva slags læreplan, opplæring og eksamen minoritetsspråklige elever skal ha.