Evaluering av Newtonrom

Eksisterende Newtonrom opplever økende besøkstall, og det er elever i geografisk nærhet av Newtonrom som i stor grad benytter seg av disse.

Newtonrom er undervisningslokaler for grunnskoler og videregående skoler med fokus på naturfag, matematikk og teknologi. Newtonrom eies og driftes av kommuner, fylkeskommuner og næringslivsaktører.
Deloitte har på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet evaluert midler fra Utdanningsdirektoratet til Newtonrom.

Brukerne er positive

Eksisterende Newtonrom opplever økende besøkstall, og elever i geografisk nærhet av Newtonrom har i stor grad kunnet benytte seg av disse. Videre viser tidligere evalueringer og surveys at å benytte seg av Newtonrom for en praktisk tilnærming til realfag, oppleves som positivt av både lærere og elever. Newtonrommene som lykkes med å etablere driften sin benyttes i økende grad av skoler i området.  Ut i fra rapportering fra de enkelte Newtonrom til Utdanningsdirektoratet, er det stor variasjon i besøksantall blant ulike Newtonrom

Støtte fra lokale myndigheter

Det synes å ha vært en utfordring å sikre en langsiktig driftsituasjon for Newtonrom. Det har i stor grad vært nødvendig med kontinuerlig støtte fra kommunene eller fylkeskommunen for å drifte de over lengre tid. 

Forfatterne av rapporten mener at det burde vært tydeligere, formelle systemer for tildeling av midler. Tildelingen av midler synes å hatt for lite fokus på skriftliggjøring og tydeliggjøring av rammer. Rapporten viser at prosjektstøtte fra Utdanningsdirektoratet, har bidratt vesentlig til oppbyggingen av et nasjonalt støtteapparat for etablering og kvalitetssikring av Newtonrom