Entreprenørskapsopplæring og elevenes læringsutbytte, 2008
Opplæring i entreprenørskap øker trivselen i skolen og motiverer elever på videregående til å bli selvstendig næringsdrivende. Dette viser en undersøkelse som Østlandsforskning har gjort for Utdanningsdirektoratet og Ungt Entreprenørskap.
Formålet med undersøkelsen har vært å finne ut om opplæring i entreprenørskap bidrar til å stimulere entreprenørskapskompetanse og andre viktige forhold ved elevenes læringsutbytte.
Deltakelse i Ungdomsbedrift og samarbeidsprosjekt mellom skole og lokalt samfunnsliv/næringsliv virker positivt inn på et ønske om å bli selvstendig næringsdrivende for elever i videregående opplæring. For ungdomsskoleelevenes karriereønsker har ikke opplæring i entreprenørskap en signifikant betydning. Av de spurte ønsker 36 prosent av elevene i ungdomsskolen og 37 prosent i videregående skole en karriere som selvstendig næringsdrivende.
Sammenlignet med elever med innvandrerbakgrunn, mener elever med norsk bakgrunn i større grad at de har god kunnskap om samarbeid, evner for konflikthåndtering, initiativvilje, at de trives og de oppnår bedre karakterer. Elever med innvandrerbakgrunn har imidlertid høyere ”akademisk” selvtillit, og de ønsker seg i større grad en karriere som selvstendig næringsdrivende, enn elever med norsk bakgrunn.
Elever som har entreprenørskap i opplæringen får ikke bedre karakterer enn andre elever. Undersøkelsen indikerer at andre forklaringsdimensjoner spiller en vesentlig større rolle for variasjon i karaktersnitt enn entreprenørskap i opplæringen.
Tidligere studier av elever som har deltatt i ungdomsbedrift og elevbedrift, tyder på at slike tilbud i opplæringen har hatt en positiv betydning for utvikling av samarbeidsevner, selvtillit, trivsel, motivasjon og faglige prestasjoner. Funnene i denne undersøkelsen viser mer varierende resultater langs disse dimensjonene.
Rapporten peker på at trivsel og motivasjon er viktige faktorer for å forhindre frafall i videregående opplæring.