Elevenes læringsutbytte

Det er tydelig sammenheng mellom elevenes læringsmiljø målt i Elevundersøkelsen og elevenes læringsresultat. Høy motivasjon og arbeidsinnsats, trivsel med medelever, fravær av mobbing, ro i klassen og et godt fysisk arbeidsmiljø gjør at elevene presterer bedre.

Dette viser rapporten: ”Elevenes læringsutbytte: Hvor stor betydning har skolen?” som er utarbeidet NIFU STEP på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet.

Dette er første gang det er gjort en så omfattende analyse av læringsresultat der karakterer og resultater fra nasjonale prøver er analysert i forhold til elevenes bakgrunnsfaktorer, ressursindikatorer, skolens arbeid med kvalitetsutvikling og resultater fra Elevundersøkelsen.

Analysen er foretatt på 4., 7. og 10. trinn i grunnskolen og på grunnkurs i videregående opplæring i 2005. Det er tatt hensyn til elevenes hjemmebakgrunn og kjønn i analysene.

I likhet med tidligere analyser viser også denne rapporten at det er en sterk sammenheng mellom elevenes hjemmebakgrunn og kjønn og resultatene elevene oppnår. Hvilken grunnskole elevene går på forklarer mindre enn 15 prosent av prestasjonsforskjellene.

Rapporten viser en sammenheng mellom økning i årstimetallet for elevene og oppnådde resultater. Det er også en statistisk sammenheng mellom tilgang til datamaskiner og oppnådde resultater.

Utdanningsdirektoratet viser til den tydelige sammenhengen mellom læringsmiljø og elevenes læringsresultater, og understreker viktigheten av at skolene regelmessig følger opp læringsmiljøet for elevene. Systematisk bruk av Elevundersøkelsen er et viktig redskap for dette.