Betydningen av skole- og hjemmeressurser
Foreldrenes utdanningsnivå og medelevers karakternivå virker inn på enkeltelevers valg av matematikkurs første år i videregående opplæring. Men foreldre og medelever påvirker elevenes valg noe ulikt avhengig av deres karakternivå fra grunnskolen.
Dette viser en ny rapport fra Senter for økonomisk forskning, Skole-, hjemmeressurser og medelevers betydning for skoleresultater og valg.
Første del av rapporten inneholder to analyser av elevene på de studieforberedende studieretningene. Den første analysen undersøker hvordan elevenes valg av matematikkurs i første året påvirkes av foreldre og medelever. Den andre analysen undersøker om enkeltelevers læringsutbytte i engelsk første år i videregående opplæring påvirkes av karakteristika ved medelevene, skolestørrelse og antallet studieretninger ved skolen.
Andre del av rapporten er viet grunnskolen. Temaet her er om elevenes læringsutbytte påvirkes av lærertettheten.
Resultatene i rapporten må tolkes i lys at det i utgangspunktet er en sterk sammenheng mellom foreldrenes utdanningsnivå og elevenes karakterer i grunnskolen.