Bedre språkutvikling med barnehage

For fire år gamle gutter er det en positiv sammenheng mellom antall år i barnehage og språkutvikling. Jentene har en like god språkutvikling, uavhengig av tid i barnehage.

Dette viser en rapport fra Adferdssenteret gjort på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet. Rapporten baserer seg på en studie av drøyt tusen barn i fem norske kommuner.

Hovedfunnet i rapporten er at det er en sammenheng mellom antall år barn har gått i barnehagen og deres språkkompetanse ved fire års alder, men kun for gutter.

Jo lenger tid guttene hadde gått i barnehagen, desto bedre språkkompetanse (det vil si begrepsforståelse) hadde de. Blant jentene var det lite som tydet på at tid i barnehagen hadde sammenheng med språkkompetanse.

Gruppestørrelse og språkkompetanse

Forskerne fant også en sammenheng mellom gruppestørrelse i barnehagen ved toårsalder og gutters språkkompetanse ved fire år. Jo større barnegruppe, jo bedre språkkompetanse. Det var ingen sammenheng med gruppestørrelser på senere tidspunkt, og heller ikke for jenter på noe tidspunkt..

Mens større grupper kan ha noe betydning for gutters språkkompetanse viser annen forskning fra prosjektet at mindre barnegrupper kan være positivt for utviklingen av sosial kompetanse. Det er altså ikke et entydig funn at større barnegrupper er positivt for barns utvikling.

Sosial risiko og barns språkkompetanse

Forskerne ser tendenser i data som tyder på at det kan være en sterkere sammenheng mellom antall år i barnehage og språkkompetanse for barn i sosioøkonomisk risiko, men det er for få barn med høy sosial risiko i utvalget til å finne signifikante sammenhenger.