Rapport om Vurdering for læring
Den nasjonale satsingen Vurdering for læring (2010-2014) har som målsetting å videreutvikle læreres og instruktørers vurderingspraksis gjennom økt kompetanse og forståelse for vurdering som redskap for læring.
Satsingen har vært valgt ut som ett av tre casestudier i OECD prosjektet Governing Complex Education Systems (GCES). "Studien Balancing Trust and Accountability? The Assessment for Learning Programme in Norway" ser nærmere på innføringen av satsingen.
Rapporten viser blant annet at:
- Kommuner som lyktes med vurdering for læring kjennetegnes av god kommunikasjon mellom styringsnivåene og stor tillit mellom de involverte
- Kommuner og skoleledere har hatt større suksess med vurdering for læring hvis de har basert implementeringsstrategien sin på en tydelig forståelse av målet med satsingen. Og koblet dette til de overordnede målsetningene og praksisen på skolen
- Etableringen av lærende nettverk mellom skoler har bidratt til utveksling av kunnskap og kollegastøtte i implementeringsprosessen
- Mindre kommuner rapporterer at Vurdering for læring-nettstedet har vært til hjelp i implementeringen av satsingen.
Rapporten påpeker at det fortsatt er viktig å utvikle en enda større forståelse av hva vurdering for læring er, og hvordan denne forståelse kan praktiseres på ulik måter.
Anbefalinger
Rapporten gir flere anbefalinger for videre arbeid med vurdering for læring. Det er blant annet:
- Fortsette å legge til rette for kommunikasjon og tillit mellom de ulike nivåene i systemet.
- Bruke elevenes tilbakemeldinger på klasseromspraksis som en pådriver i arbeidet med vurdering for læring.
- Hjelpe mindre kommuner til å se sammenhenger og prioritere mellom ulike satsinger.
- Utvikle en bærekraftig implementeringsstrategi blant annet gjennom kapasitetsbygging.
Rapporten gir et godt bilde av kompleksiteten i utviklingsarbeid generelt, og vil være et viktig bidrag i planleggingen av en videreføring av satsing på vurdering.
Rapporten er blant annet basert på data fra intervjuer med sentrale personer på ulike nivå i utdanningssystemet. Undersøkelsen er gjort midtveis i satsingsperioden og belyser ikke hva som skjer på skolene etter deltakelse i satsingen.