Læremidler

Stort behov for tilskuddsordningen for læremidler og barnehagemateriell uten markedsgrunnlag

Tilskuddsordningen er et hensiktsmessig virkemiddel, viser Deloitte i sin evaluering av tilskuddsordningen for læremidler og barnehagemateriell uten markedsgrunnlag. Samtidig peker de på flere forbedringspunkter, både når det gjelder forvaltningen og utformingen av denne tilskuddsordningen. 

Hovedfunn 

  • Tilskuddsordningen bidrar til at det produseres læremidler og barnehagemateriell uten markedsgrunnlag.
  • Svakheter ved utformingen av tilskuddsordningen medfører en unødig ressurskrevende forvaltning
  • Fra skoler og barnehager uttrykkes det også behov for fysiske læremidler og barnehagemateriell
  • I skoler og barnehager er det mange som ikke kjenner  til læremidlene og barnehagemateriellet som har fått tilskudd.

Tilskuddsordningen bidrar til at det produseres mer

Evalueringen viser at det er stort behov for læremidler og barnehagemateriell for alle områdene det gis tilskudd til. Evalueringen viser at uten offentlig tilskudd er det lite sannsynlig at det vil utvikles læremidler og pedagogisk barnehagemateriell for de områdene det gis tilskudd til. Dette er basert på lærmiddelprodusentens tilbakemelding.  Selv om det produseres læremidler og pedagogisk barnehagemateriell fremstår effekten for målgruppen (barnehagebarn og elever) som noe usikkert. Rapporten viser også at det er lite pedagogisk barnehagemateriell som blir produsert gjennom denne tilskuddordningen i forhold til læremidler til skole. 

Behov også for fysiske læremidler og barnehagemateriell

Tilskuddordningen prioriterer digitale læremidler. Behovene for trykte eller digitale læremidler utrykkes litt ulikt innenfor de ulike områdene av lærere og barnehageasnatte. Evalueringen viser at ansatte i skolen ofte foretrekker en kombinasjon av trykte og digitale læremidler. De ser fordelen med at det digitale lettere kan oppdateres, men at det digitale ikke er like godt egnet i alle fag og til alle typer elever. For språklig minoriteter, kan det digitale være nyttig da det kan tilpasse det språklige nivået og bruk av lydstøtte. Deloitte finner at det er en viss skepsis mot heldigitale læremidler, og at dette er særlig utbredt blant barnehagelærerne. 

Mange kjenner ikke til de læremidlene og barnehagemateriell som har fått tilskudd

Av intervjuer med de ansatte på skoler og i barnehager, kommer det fram at det varierer i hvilken grad de kjenner til læremidlene og barnehagemateriellet som hadde fått tilskudd. For mange lærere og barnehageansatte, er det vanskelig å holde oversikt over tilgjengelige læremidler og pedagogisk barnehagematriell. Både skolene og læremiddelprodusentene etterspør en felles autoritativ plattform hvor en kan lete etter tilgjengelige læremidler.