Digitalisering og videreutvikling av engelskeksamen: Nye rammeverk og vurderingsmetoder
Høsten 2024 leverte Udir en rapport om utvikling av eksamen i engelsk på 10. trinn og vg1 i perioden 2020-2022. Oppdraget fokuserte på å videreutvikle eksamen i tråd med nye læreplaner og teknologisk utvikling. Arbeidet inkluderte utvikling av nye eksempeloppgaver, vurderingskriterier og et heldigitalt system for gjennomføring av eksamen.
Høsten 2024 leverte Udir rapporten fra Universitetet i Bergen om utvikling av eksamen i engelsk på 10. trinn og vg1 i perioden 2020-2022. Oppdraget ble lyst ut med bakgrunn i Eksamensgruppas rapport som beskrev flere behov for å videreutvikle eksamen i tråd med nye læreplaner, teknologisk utvikling og behovet for et nytt rammeverk til eksamen. Eksamen i engelsk på 10. trinn og vg1 skulle videreutvikles til å prøve kompetanse på mer varierte måter. Utviklingsarbeidet skulle skje i et nytt, heldigitalt system, der eksamen både skulle bli produsert, prøvd ut gjennom piloteringer, og deretter gjennomført. Det skulle også utvikles støtteressurser som eksempeloppgaver og vurderingskriterier for lærere og sensorer for å sikre reliabilitet og validitet i samsvar med rammeverket for eksamen.
Blant de viktigste resultatene i rapporten er at Universitetet i Bergen bidro til å utvikle nye konstrukter, det vil si beskrivelser av hvilken kompetanse og ferdigheter som skal prøves, samt omfang og oppgavetyper for eksamen i engelsk. En konsekvens av dette er at oppgavenes innhold på eksamen ble videreutviklet fra å være en ren skriftlig eksamen til å inneholde lytte- og leseoppgaver, samt nye skriveoppgaver som prøvde både korte og lengre tekstproduktive ferdigheter. Nye metoder for analyse av piloteringer ble tatt i bruk for å sikre kvaliteten på oppgavene. I tillegg ble det etablert en ny type vurderingsmatrise for å støtte arbeidet med sensur. Vurderingsmatrisene fungerte som støtte i arbeidet med fellessensuren og skulle sikre en rettferdig vurdering.
For å sikre kvaliteten på oppgavene ble de prøvd ut gjennom piloteringer. Pilotering av lytte- og leseoppgaver ble distribuert til representative skoler, valgt tilfeldig fra alle fylkeskommuner. Analysen av dataene ble utført med Item response theory (IRT), som måler løsningsprosent, vanskegrad og diskriminering. Utvalget av oppgaver ble gjort ved å anvende grenser for disse verdiene utfra anerkjente, internasjonalt etablerte standarder. Oppgavesettet ble vurdert opp mot Common European Framework of Reference for Languages (CEFR). Skriftlige oppgaver ble også pilotert, men i mindre skala. Elevbesvarelsene ble brukt til å videreutvikle mer analytiske vurderingskriterier. Disse ble prøvd ut i flere avgrensede forsøk for å sikre at vektingen var forsvarlig. Resultatene viser tegn til økt reliabilitet i sensuren, noe som vil bli nærmere undersøkt i videre analyser.
Universitetet i Bergen har gjennom dette prosjektet bidratt til at eksamen i engelsk på 10. trinn og vg1 er vesentlig endret. Både denne rapporten og annen faglitteratur viser hvordan det er mulig å vurdere kompetanse i engelsk gjennom en heldigital sluttvurdering, for eksempel via lytting og lesing, og ved å anvende oppgaver med lukkede svar som er automatisk skåret i tillegg til de tradisjonelle skriveoppgavene med åpne svar.